Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Et skeptisk Enhedslisten-medlem er logget på: Nu mangler kun to politikere på Facebook

Statsminister Lars Løkke Rasmussen sætter de andre partiledere til vægs på både Facebook og Twitter. Politiko.dk er gået tal- og grafikbonanza på de folkevalgtes sociale medier, som for nyligt fik følgeskab af en modvillig politiker.

Folketinget på sociale medier. Fotograferet under debatten om udsendelse af yderligere støtte til bekæmpelsen af IS.
Folketinget på sociale medier. Fotograferet under debatten om udsendelse af yderligere støtte til bekæmpelsen af IS.

Han var egentlig ikke meget for det.

Men efter kammeratligt pres lykkedes det for nyligt for partitoppen og presseafdeling hos Enhedslisten at få partiets 62-årige transportordfører Henning Hyllested til at melde sig under de digitale faner med en profil på Facebook.

Hyllesteds debut på det sociale medie kan du læse om her.

Tilgangen af den garvede EL-politiker betyder, at stort set alle Folketingets 179 medlemmer nu er samlet på verdens største sociale medie, hvor flere dagligt deler indspark og udmeldinger med deres mange følgere.

Men hvor mange er de, og hvem bliver fulgt af flest?

Med hjælp fra Troels Runge, digital konsulent og manden bag sitet digitalkommunikation.net, har Politiko.dk samlet til bunke for at give dig et overblik over de folkevalgtes indtog på Facebook og Twitter, et andet yndet politikermedie.

Først de kolde tal.

Medlemmerne af Folketinget havde per 20. april, hvor opgørelsen er lavet, tilsammen 2.190.314 følgere på Facebook og 834.885 følgere på Twitter.

De to sociale medier har et særdeles godt tag i Christiansborgs MF'ere. Herunder kan du se, hvor mange politikere der har oprettet sig på henholdsvis Facebook og Twitter siden 2010.

Tallene for Facebook:

Tallene for Twitter:

Hvem mangler?

Det er to medlemmer af Dansk Folkeparti, som ikke er at finde på Facebook. Det drejer sig om kulturordfører Alex Ahrendtsen og postordfører Henrik Brodersen.

Alex Ahrendtsen forklarede sidste år til Politiko.dk, hvorfor han havde trukket stikket og lukket sin profil.

»Da jeg kom ind i Folketinget, besluttede jeg mig for at bruge min tid på at dygtiggøre mig. Det vil sige i stedet for hele tiden at være på Facebook, så ville jeg læse analyser, rapporter og bøger og på den måde få bund i min politik. Det kan man ikke, hvis man samtidig skal tage Facebook alvorligt og svare på henvendelser,« sagde han og uddybede:

»Dertil kommer, at jeg også har fået rigtige mange grove beskeder - især fra muslimer - og det blev jeg altså træt af. Både på min video på Youtube og på min Facebook. Det rammer alle, men det rammer især DF’ere.«

»Farvel Facebook«

Officielt har DF-næstformand Søren Espersen også sagt farvel til Facebook, men hans profil er ikke lukket, og derfor indgår han i opgørelsen. Det er trusler, som fik Espersen til at forlade mediet, skrev han i sin foreløbigt sidste opdatering fra november 2013.

Artiklen fortsætter under opslaget

Løkkes følgeskare

Som skrevet bliver de folkevalgte fulgt og liket af tilsammen 2.190.314 følgere på Facebook og 834.885 følgere på Twitter.

Og vil man have mange følgere, så er det ikke en dum ide at være statsminister. På både Facebook og Twitter ligger Lars Løkke Rasmussen, der selv er ivrig bruger af begge medier, således helt i toppen.

Statsministerens følgerskare nærmer sig 195.000 personer på Facebook, og der er dermed et godt stykke vej ned til andenpladsen, hvor Enhedslistens frontfigur Johanne Schmidt-Nielsen har placeret sig med små 150.000 følgere.

På Twitter har Venstre sat sig på både første- og andenpladsen, der indtages af Lars Løkke Rasmussen og justitsminister Søren Pind.

Herunder kan du se, hvilke politikere der har flest følgere på henholdsvis Facebook og Twitter.

Tallene for Facebook

Tallene for Twitter

Både Facebook og Twitter er blevet effektfulde og vigtige redskaber for landets politikere, og opdateringer på de sociale medier har ved flere lejligheder ført til overskrifter i medier nærmest øjeblikkeligt.

Statsministeren har bl.a. brugt sin Facebook-profil til at afsløre navne på nye ministre ved flere lejligheder, og i februar satte Løkke hele det politiske Danmark i højeste beredskab, da han skrev en helt kort besked, som blev sendt simultant ud på både Facebook og Twitter.

Beskeden kom umiddelbart efter, de Konservative havde gjort det klart, at partiet ikke længere havde tillid til daværende miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen.

»Har indkaldt lederne af de blå partier til møde i aften kl 21. Så må vi se om regeringen fortsat har flertal til at være regering...,« lød beskeden fra Løkke. Resten er historie.

Ikke alle partiledere er på Twitter

Langt hovedparten af partiformændene på Christiansborg har en profil på både Facebook og Twitter. Dog halter det lidt på sidstnævnte, hvor Mette Frederiksen (S), Kristian Thulesen Dahl (DF) og Johanne Schmidt-Nielsen (EL) glimrer ved deres fravær.

Herunder kan du se partiledernes følgerskare på henholdsvis Facebook og Twitter.

Tallene for Facebook

Tallene for Twitter

Fungerer det så med politikere og de sociale medier?

For de fleste.

Men ikke for alle.

I hvert fald ikke for Henning Hyllested, som ikke ser ud til at blive hængende.

»Jeg er allerede nu overbevist om, at de der såkaldte notifikationer, der vælter ind, vil tage rigtig meget af min tid. Det ærgrer mig allerede. Hele mit døgn kommer til at gå med det. For der kommer flere venner til, og så breder det sig. Jeg kunne sagtens se mig selv hoppe af igen, når jeg er færdig herinde,« lød hans evaluering hos Berlingske.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.