Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Erfaringer fra Jylland giver Arriva mod på S-togsdrift

Hvis driften af S-togsbanen bliver sat i udbud, er Arrivas salgstale klar: Vi er billigere og bedre.

Arriva melder sig ind i kampen om driften af S-togsbanerne. Scanpix/Henning Bagger
Arriva melder sig ind i kampen om driften af S-togsbanerne. Scanpix/Henning Bagger

København. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil have markante dele af togtrafikken i Danmark sendt i udbud. Første skridt skal være S-togsdriften i København.

Og allerede tirsdag morgen melder Arriva sig ind i den potentielle kamp om at stå for S-togsdriften fremover.

- Det kunne vi helt bestemt. Vi er et selskab, der lever af at levere kollektiv trafik. Får vi muligheden for at køre på s-togsstrækningen, så vil vi rigtig gerne det, siger Morten Larsen, der er pressemedarbejder for Arriva.

Adspurgt hvorfor københavnerne skal ønske sig Arriva frem for DSB, peger han mod Midt- og Vestjylland, hvor Arriva efter et udbud står for driften på en række strækninger.

- Siden vi overtog togstrækningerne i Midt- og Vestjylland, så har vi haft nogle fine resultater på både punktlighed og kundetilfredshed. Det er nogle erfaringer, vi vil tage med os i forhold til at drive S-togene, siger Morten Larsen.

I et interview med Berlingske Business lægger Ole Birk Olesen ikke skjul på, at et af formålene med at udbyde togtrafikken er at spare staten penge.

- Det mener jeg bestemt, at vi kan, siger Morten Larsen.

- Vi har selvfølgelig ikke set det konkrete udbud. Men hvis man ser på historikken, da man udbød i Midt- og Vestjylland, har vi i første kontraktperiode sparet staten for godt 300 millioner kroner.

- Det svarer til 18 procent. I anden kontraktperiode forventer man at spare 10 procent. Så historikken viser, at der er potentiale for at effektivisere togdriften, hvis man sætter den i udbud.

Arriva har siden 2003 stået for togdrift i Midt- og Vestjylland. Selskabet er en del af Arriva Gruppen, som ejes af tyske Deutsche Bahn.

I 2016 havde S-togene over 116 millioner rejsende. Det var over to millioner mere end året før.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.