Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Eksperter: Thorning går efter DF-vælgerne i ny S-kampagne

Socialdemokraterne kickstarter i dag annoncekampagnen »Det Danmark, du kender«. DF-retorik, lyder det fra flere eksperter i politisk kommunikation.

Sammen med billederne hører også en avisannonce, hvor statsministeren blandt andet skriver:»Jeg kommer aldrig til at vælge de lette løsninger eller eksperimentere med velfærden. Jeg vil altid gøre det, jeg mener, er bedst for Danmark.«
Sammen med billederne hører også en avisannonce, hvor statsministeren blandt andet skriver:»Jeg kommer aldrig til at vælge de lette løsninger eller eksperimentere med velfærden. Jeg vil altid gøre det, jeg mener, er bedst for Danmark.«

»Det Danmark, du kender«.

Ordene var de sidste i statsminister Helle Thorning-Schmidts (S) nytårstale forleden – og det er ordene, der slår tonen an i den omfangsrige annoncekampagne, som Socialdemokraterne lancerede fredag aften.

»Jeg kan ikke få alle problemer til at forsvinde, men du kan være sikker på, at jeg vil passe på det Danmark, du kender,« lyder statsministerens første sætning i de store annoncer, der blandt andet er at finde i lørdagens Berlingske og på det sociale medie YouTube.

Ifølge direktør Per Rystrøm fra kommunikationsbureauet Operate forsøger Socialdemokraterne utvetydigt at gå efter DF-vælgerne.

»Det er et helt klart segment, man går efter, når man bruger ordene »Det Danmark, du kender«. Deres pointe er, at det ikke kun er hos DF, man kan få den nationale tryghed, det kan man også hos dem,« vurderer han.

Samtidig kan ordene tolkes som en udstrakt hånd fra Socialdemokraterne og Helle Thorning-Schmidt til de vælgere, der har forladt partiet i vrede.

En moderlig statsminister.
En moderlig statsminister.

»Formålet er også at få lukket foreståelseskløften til de vælgere, der har forladt partiet. Prøve at skabe sympatifortællingen og en forklaring på, hvorfor hun har gjort, som hun har gjort, ligesom hun gjorde det i nytårstalen,« siger Per Rystrøm.

Jon Kiellberg, politisk analytiker og kommunikationsrådgiver i Kiellberg Kommunikation, mener, at kampagnen er med til at dele retorikken mellem regeringspartierne.

»Vi har de Radikale, som har lanceret det ene reformprogram efter det andet, og så står Socialdemokraterne nu for den anden del. De står for velfærds- og tryghedsprogrammet,« siger han og kommer ligeledes ind på bredsiden til Dansk Folkeparti:

»Kampagnen kører videre ad det spor, vi så i nytårstalen. Det handler om hårdere krav til indvandrere, omsorg og velfærd, de ældre, samt ikke at stå alene med sygdomme. Det er helt klart DFs banehalvdel,« vurderer han.

En hjemløs og statsministeren.
En hjemløs og statsministeren.

Valget lurer ikke lige om hjørnet

På Copenhagen Business School vurderer lektor Sine Nørholm Just, der blandt andet forsker i retorik og politisk kommunikation, at Socialdemokraterne med den nye kampagne kaster sig ind i kampen om at definere, hvad danskhed er.

»Det er et forsøg på at sige, at det Danmark, du kender, og underforstået, det Danmark, du elsker, er det, vi (Socialdemokraterne, red.) repræsenterer. Det er ikke det Danmark, som DF, Venstre eller Konservative ønsker. I politisk retorik er velfærdsstaten og danskheden meget ofte flettet ind i hinanden, og det er altså retten til at definere, hvordan de to er forbundne, som Socialdemokraterne nu prøver at sætte sig på,« siger hun.

Under sloganet »Det Danmark du kender« har Socialdemokraterne netop offentliggjort en ny kampagne.
Under sloganet »Det Danmark du kender« har Socialdemokraterne netop offentliggjort en ny kampagne.

 

 

Er en så omfattende kampagne så et fingerpeg om, at valgkampen fløjtes i gang lige om lidt? Nej, ikke nødvendigvis, påpeger Per Rystrøm fra Operate:

»Undersøgelser viser, at så snart valget er udskrevet, så tror vi ikke meget på det, politikerne siger. Derfor er det normalt at køre en stor kampagne op til, at der udskrives valg. De er altså ved at gøre klar til, at de kan trykke på knappen, men det betyder ikke, at der bliver udskrevet valg på tirsdag,« siger han.

Merkel og statsministeren.
Merkel og statsministeren.

Heller ikke politisk analytiker Jon Kiellberg mener, at kampagnen lægger op til et snarligt valg.

»Valget er ikke lige rundt om hjørnet. Annoncen spiller meget på tryghed, fællesskab og solidaritet, og var vi tættere på en valgkamp, ville retorikken være mere uforsonlig, personlig og hård, og den ville spille mere over på Venstres halvdel,« vurderer han.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.