Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ekspert savner ærlighed: »Der er nogle offentlige ledere, hvor det er spild af penge at prøve at gøre dem bedre«

Regeringen har nedsat en særlig kommission, der skal udvikle lederne i den offentlige sektor. Men en del af de offentlige ledere bliver aldrig gode, mener ekspert, og derfor bør de fjernes, lyder opfordringen. Et element i kommissionens arbejde, siger formand.

»Man kan ikke altid tale dårlige ledere gode. Det kan lade sig gøre for nogle af dem, men ikke for alle. I nogle tilfælde skulle de aldrig have været ledere,« siger Erik Bonnerup, der har siddet med i en række kommissioner med henblik på at gøre den offentlige sektor bedre.
»Man kan ikke altid tale dårlige ledere gode. Det kan lade sig gøre for nogle af dem, men ikke for alle. I nogle tilfælde skulle de aldrig have været ledere,« siger Erik Bonnerup, der har siddet med i en række kommissioner med henblik på at gøre den offentlige sektor bedre.

Lige så vigtigt det er at udvikle god ledelse i den offentlige sektor, lige så afgørende er det at afvikle dårlig ledelse for at forbedre danskernes velfærd.

Sådan lyder anbefalingen i hvert fald fra en ekspert i at udvikle den offentlige sektor forud for arbejdet i regeringens særlige ledelseskommission, der har til formål at sikre danskerne bedre velfærd ved at udvikle de offentlige ledere.

»Alle taler om rammerne og om at udvikle lederne, men ingen taler om at øge kvaliteten ved at komme af med de dårligste ledere,« lyder det.

Manden bag anbefalingen er Erik Bonnerup, der blandt andet var daværende statsminister Anders Fogh Rasmussens (V) repræsentant i den såkaldte kvalitetsreform, der tilbage i 00erne netop havde til formål at løfte kvaliteten af den offentlige service.

I den forbindelse rejste Erik Bonnerup landet rundt for at besøge og granske kommunale dagtilbud og plejehjem.

Erik Bonnerup har desuden været medlem af Strukturkommissionen, der mundede ud i en fundamental ændring af det kommunale danmarkskort, ligesom han har en fortid som departementschef samt topchef for bl.a. Danica Pension.

»Man kan ikke altid tale dårlige ledere gode. Det kan lade sig gøre for nogle af dem, men ikke for alle. I nogle tilfælde skulle de aldrig have været ledere. Man skal ikke nødvendigvis fyre dem, man kan også finde et andet job til dem,« siger Erik Bonnerup.

I den forgangne uge præsenterede minister for offentlig innovation, Sophie Løhde, regeringens særlige ledelseskommission, der har til formål at skabe bedre driftsledere i landets daginstitutioner, skoler, plejehjem og hospitaler.

Kommissionen marker samtidig startskuddet på en stort anlagt reform af hele den offentlige sektor, der beskæftiger omkring 800.000 mennesker og årligt forbruger 540 mia. kr.

»Ledelse er i sidste ende afgørende for, hvilken kvalitet du og jeg møder som borgere i vores velfærdsinstitutioner, og vi har en ambition om at forny den offentlige sektor og sikre, at vi kan levere højere kvalitet i vores velfærdsydelser end i dag,« sagde Sophie Løhde i et interview til Berlingske.

»Spild af penge at prøve at gøre dem til bedre ledere«

Erik Bonnerup er helt enig i intentionerne i den forestående reform:

»Men jeg savner, at nogen tør sige: Kære venner, der er nogle af de offentlige ledere, hvor det er spild af penge at prøve at gøre dem til bedre ledere,« siger han og peger på, at mange udnævnes til ledere som følge af anciennitet, gode tekniske kundskaber eller for slet og ret at være en god medarbejder.

Det er bare ikke ensbetydende med at være en god leder, lyder Bonnerups budskab.

Ligesom Sophie Løhde har Erik Bonnerup på sine rundrejser undret sig over, at kvaliteten på eksempelvis daginstitutioner eller plejehjem i den samme kommune kan variere betragteligt.

Forskellene kan ofte forklares med henholdsvis god eller dårlig ledelse, medgiver Bonnerup, der sender pilen i retning af politikerne, når ansvaret skal placeres.

»Der er en ikke ubetydelig andel, som ikke kan gøres til gode ledere, og hvor er de politiske ledere godt ved, at det er tilfældet? Hvis eksempel socialudvalgsformænd eller borgmestre godt ved, hvordan det står til, så bliver det ikke nødvendigvis bedre af at sende folk på kursus. Hvad er vigtigst: At de har fred med en dårlig leder eller hensynet til børnene, hvis der er tale om en daginstitution? Jeg er ikke selv i tvivl,« siger han.

Direkte adspurgt ønsker Erik Bonnerups ikke at sætte præcist tal på andelen af ledere, der ikke i tilstrækkeligt omfang kan opkvalificeres.

Der kan være nogle, som vil sige, at din erfaring er flere år gammel og ubrugelig i dag. Hvad vil du svare dem?

»For det første vil jeg sige: Ja, det er rigtigt, at den er nogle år gammel. For det andet ville jeg vende spørgsmålet om og spørge: Mener du, at den er irrelevant, og at man i dag kun har gode ledere i det offentlige, for så ville der jo slet ikke være nogen grund til at nedsætte en ledelseskommission.«

Formand: Et element i kommissionens arbejde

Formand for regeringens ledelseskommission, mangeårig Falck-koncernchef Allan Søgaard Larsen, understreger, at flere undersøgelser har konkluderet, at den offentlige ledelse i Danmark ligger på et højt niveau.

»Hvis vi lykkes med at løfte niveauet ved at lære fra de bedste eksempler, vil vi kunne skabe gode resultater,« siger han.

I forhold til de konkrete ledere fremhæver Søgaard Larsen den teoretiske tommelfingerregel om, at 20 pct. befinder sig i den absolutte top, mens ti pct. typisk er for dårlige.

»Uden at være fordomsfuld er det min fornemmelse, at der nok er en tendens til, at andelen, der ligger under par - altså under et acceptabelt niveau - er højere i den offentlige sektor end i den private. Det skyldes formentlig, at tiden fra man konstaterer, at noget ikke fungerer, til at man gør noget, er lidt længere i den offentlige sektor. Sådan set meget sympatisk, men det koster også,« siger han.

Derfor bliver afvikling af dårlig ledelse også et element i kommissionens arbejde.

»Det er også nødvendigt at fokusere på dem, der ligger for dårligt, og så gå ind med intervenerende ledelse i den konkrete sag. I nogle tilfælde kan der stadig være muligheder ved at sætte en proces i gang. Andre gange vil man nå frem til, at der skal ske en udskiftning, og det bør der være plads til at gøre på en fornuftig måde i den offentlige sektor,« siger Allan Søgaard Larsen.

Kommissionen holder sit første møde den 3. april.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.