Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ekspert: Sociale medier rykker ikke i valgkampen

Sociale medier som Twitter og Facebook egner sig ikke til hurtige kampagner. Hvis politikerne ikke ellers har været aktive, er det et dårligt sted at bruge ressourcerne, mener ekspert i sociale medier.

Screendump fra statsministerens Facebookside i dag.
Screendump fra statsministerens Facebookside i dag.

Spurten til folketingsvalget er i gang, og politikerne har taget alle kommunikationskanaler i brug fra gammeldags valgplakater til Twitter og Facebook for at nå vælgerne. Spørger man konsulent Trine Maria Kristensen, som underviser i, hvad man kan opnå via de sociale medier, kan politikere, der indtil nu ikke har været aktive på Facebook eller Twitter, godt spare sig ulejligheden.

"De sociale medier kan godt have en effekt, men de virker ikke på tre uger. Kommunikation via Twitter tager noget tid, og derfor egner det sig ikke som kampagnemedie. De sociale medier er hurtige, men det tager tid at opbygge en relation og et netværk. Det er et langt sejt træk, og det er der mange, der tager fejl af", siger Trine Maria Kristiansen. Hun mener i stedet, at Twitter og Facebook er gode medier, hvis man som politiker ønsker en løbende dialog med vælgerne.

Gode eksempler

"Sådan en politiker som Søren Pind, der har 4.020 venner på Facebook, som han snakker med jævnligt, er rigtig godt til at bruge de sociale medier, og det betyder, at han får flere mennesker, som hjælper med til at promovere ham", forklarer Trine Maria Kristensen.

Signe Wenneberg, der stiller op for Socialdemokratiet, er også et eksempel på en politiker, der bruger Facebook meget aktivt. Da valget blev udskrevet, havde hun 4.927 venner på Facebook og havde en time efter postet begivenheden "Plakatophængning og øl i Signes have".

"Signe Wenneberg er godt til at fortælle, hvad hun går og laver, og hvad hun interesserer sig for, så folk lærer hende bedre at kende på en måde, som en valgplakat ikke kan formidle, eller som man ikke ville kunne, hvis man kun havde set et af hendes haveprogrammer", siger Trine Maria Kristensen, der mener, at man er mest tilbøjelig til at følge de politikere, som man er enig med.

"Man bliver Facebook-venner med dem, som man har noget til fælles med. Det er ligesom i den virkelig verden; hvis I intet har til fælles, gider du ikke gå til fest med dem, og du holder op med at invitere dem," forklarer Trine Maria Kristensen.

Ven med vennerne

Ifølge Trine Maria Kristensen er udfordringen ved de sociale medier, at man selv skal sige ja til at følge med i, hvad en politiker eller en anden person måtte have lyst til at fortælle på Facebook eller Twitter. Og at alle ens Facebook-venner kan se, hvem man bliver venner med. Det mener hun er medvirkende til, at man sjældent vælger at blive venner med en politiker, man ikke i forvejen sympatiserer med.

"Indtil 15. september bliver et ræs, hvor politikerne har travlt med at komme ud og blive set lokalt og servicere journalister. Hvis de ikke allerede har de sociale medier som en del af deres politiske liv, ville jeg bruge ressourcerne andetsteds, hvis jeg var dem", siger Trine Maria Kristensen. Hun mener i stedet, at valg bliver vundet i perioden mellem valgene, hvor politikerne har tid til at engagere sig i debatter på de sociale medier.

At de sociale medier skulle være den magiske lampe, man gnider på, for at vinde de unge vælgere, tror hun ikke på.

"Det er politikernes våde drøm at få fat i førstegangs-vælgerne, men det tror jeg ikke, de får, fordi de er aktive på de sociale medier. Det handler mere indholdet og budskabet er, end hvilken platform du er på", mener Trine Maria Kristensen.

Se Berlingskes tema: Valg 2011

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.