Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ekspert: Kampflyrapport kvæler »den store herlige debat«

Alt tyder på, at F-35 Joint Strike Fighter bliver Danmarks næste kampfly, men også at der ikke bliver nogen stor debat om det kommende milliardindkøb, vurderer militærekspert.

F-35 Joint Strike Fighter ser ud til at blive Danmarks nye kampfly
F-35 Joint Strike Fighter ser ud til at blive Danmarks nye kampfly

Danmarks nye kampfly bliver det højteknologiske F-35 Joint Strike Fighter.

Det tyder alt på, efter at Forsvarsministeriets kampflykontor ifølge Radio24syv har vurderet, at det amerikansk producerede fly slår de to konkurrenter på alle de fire parametre, de skulle måle på: strategisk, militært, økonomisk og industrielt.

Og dermed er den store herlige debat om kampflyene, som forsvarsminister Peter Christensen har lovet, nærmest lukket, før den rigtig er kommet i gang.

Det vurderer Jens Ringsmose, lektor ved Center for War Studies, Syddansk Universitet.

»Der er ikke mange partier i forligskredsen, der har appetit på den her debat. Derfor kommer det meget belejligt, og den store herlige åbne debat, som forsvarsministeren har lovet, bliver relativt kortvarig. For der er ikke så meget at diskutere, hvis det her er rigtigt« siger han.

Han peger på, at det for Socialdemokraterne, Venstre og Dansk Folkeparti er svært at forklare sine vælgere, at man bruger så mange penge på kampfly i en tid, hvor man må skære hårdt i den offentlige sektor.

Og SF har ikke lyst til at blive mindet om, at man er med i et forsvarsforlig, hvor de har sagt ja til at købe kampfly for 20-30 mia. kroner.

Kun de Konservative, mener Jens Ringmose, er interesseret i en debat om kampflyene.

Svært for partierne at gå mod anbefaling

Han understreger, der ikke er grund til at betvivle kampflykontorets konklusioner, men at debatten bliver svær at tage, fordi Joint Strike Fighter vinder på alle fire parametre.

»Hvis kampflykontoret havde peget på, at Joint Strike Fighter vandt på f.eks. kvalitet og strategiske hensyn, men at F-18 Super Hornet vandt på pris og industripolitiske hensyn, så havde man pludselig en debat om, hvilke kriterier man skulle vægte. Men nu er der ikke noget at diskutere,« siger Jens Ringmose, der mener, det er svært for partierne at gå imod anbefalingerne fra kampflykontoret:

»Det er svært at forestille sig, at der vil være nogen partier, der vil sige: Vi er uenige. Nu har kampflykontoret godt nok tænkt over det her i otte år, men vi synes faktisk, at Eurofighter er et bedre fly. Det tror jeg er svært at forestille sig,« siger han.

Han vil ikke vurdere, hvor mange fly der vil være det bedste for Danmark, men man kan lave forskellige aftaler med producenten bag Joint Strike Fighter, Lockheed Martin, der tager højde for ønsket antal.

»Man har ikke 28 fly hele tiden, der er operative. Men man kan f.eks. lave en aftale med Lockheed Martin om, at vi altid skal have 28 operationelle fly, og at de skal sørge for, vi altid har det. Det vil sige, de står for vedligeholdelse og alt, og sådan en aftale kunne man godt forestille sig. Man kan også købe 28 fly og stå for al vedligeholdelse selv, men så har man ikke hele tiden 28 operationelle fly, men et mindre antal,« siger Jens Ringmose.

Når regeringen i løbet af maj, kommer med sin anbefaling til valg af kampfly og antal, skal forligskredsen – alle partier undtagen Enhedslisten og Alternativet - blive enige om et valg.

Og det er det, partierne nu skal gøre op med sig selv, når de har modtaget rapporten fra kampflykontoret, siger Jens Ringmose.

»Det handler først og fremmest om, hvilke politiske ambitioner man har. Og der har man sagt, at kampflyet skal kunne håndhæve suverænitet i dansk luftrum, lave airpolicing, kunne dække Arktis og vi skal kunne deltage i internationale operationer. Så det er det, de skal vælge ud fra,« siger Jens Ringmose.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.