Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

DSB får i fremtiden mere konkurrence om togstrækninger

Politisk flertal sikrer private operatører bedre muligheder for at byde ind på togstrækninger i Danmark.

ARKIVFOTO
ARKIVFOTO

Regeringen får opbakning fra et bredt politisk flertal bestående af Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, De Radikale, Alternativet og SF til at udbyde flere strækninger, når den nuværende togtrafik i Midt- og Vestjylland skal genudbydes.

Det oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Det politiske flertal betyder, at private operatører i fremtiden får mulighed for at byde ind på flere togstrækninger i Danmark.

Når togtrafikken i Midt- og Vestjylland i 2020 skal genudbydes, er der således også mulighed for overtage togtrafikken på Svendborgbanen og på strækningen Vejle-Struer, som i dag betjenes af DSB.

»De udbudte strækninger i Midt- og Vestjylland betjenes i dag med høj punktlighed, og der er generelt tilfredshed med kvaliteten i togbetjeningen.«

»Samtidig har udbuddet sparet staten og skatteborgerne for en masse penge, og udvidelsen af udbuddet vil øge de økonomiske fordele,« siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.

Samtidig er parterne blevet enige om at forbedre betjeningen med halvtimesdrift på visse strækninger.

»Det er en del af regeringsgrundlaget, at vi vil udbyde markant mere togtrafik i Danmark, og med aftalen i dag tager vi et vigtigt skridt på vejen.«

»Samtidig sikrer vi, at der fortsat vil være direkte togforbindelser mellem København og Struer via Herning, som der har været et stort lokalt ønske om,« siger Ole Birk Olesen.

Parterne er enige om at udbyde togtrafikken på følgende strækninger for en otteårig periode med virkning fra december 2020:

Aarhus-Langå-Struer, Struer-Thisted, Aarhus-Skanderborg-Herning, Herning-Skjern, Struer-Vemb-Skjern-Esbjerg, Esbjerg-Ribe-Tønder, Struer-Herning-Vejle og Odense-Svendborg.

Der er option på forlængelse i yderligere to år.

Det glæder Dansk Industri.

»Jeg forventer, at et antal operatører vil kæmpe om at få opgaven,« siger branchedirektør i DI Transport, Michael Svane, i en skriftlig kommentar.

»Dermed får vi en sund konkurrence om at drive jernbanestrækningerne, og det vil være til glæde for passagerne,« siger han.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.