Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

DR sidder tungt på magten

Statsmediernes chefer har mere magt i mediebranchen end nogensinde før, viser Berlingskes Magtanalyse. Private medier kritiserer udviklingen, mens Danmarks Radio glæder sig over førerpositionen.

Her er det generaldirektør for DR Maria Rørbye Rønn og nyhedschef Ulrik Haagerup. (Foto: Simon Læssøe/Scanpix 2015)
Her er det generaldirektør for DR Maria Rørbye Rønn og nyhedschef Ulrik Haagerup. (Foto: Simon Læssøe/Scanpix 2015)

Danmarks mest magtfulde medieleder er generaldirektør i Danmarks Radio (DR), Maria Rørbye Rønn. DRs nyhedsdirektør, Ulrik Haagerup, kommer ind som nr. tre. Dermed står det klart, at statsradiofonien aldrig har stået stærkere eller siddet tungere på magten i medierne – når man sammenligner med alle de tidligere udgaver af Berlingskes Magtanalyse.

»Jeg har det udmærket med placeringen og ser den som en anerkendelse af, at DR har en central placering i det danske samfund, og sådan skal det også være, når man har en opgave over for alle danskere,« lyder det fra Maria Rørbye Rønn.

Årets taber i mediebranchen er Berlingske anført af chefredaktør Tom Jensen, der er den sjette mest magtfulde i mediebranchen. Han afløste i sensommeren 2015 Lisbeth Knudsen, der var den mest magtfulde medieperson i sidste års undersøgelse.

Berlingske har i løbet af 2015 fået ny ejer, og samtidig er en række stillinger på avisen blevet nedlagt. Men Tom Jensen afviser, at det har indflydelse på hans placering. Han peger på, at Lisbeth Knudsen foruden posten som ansvarshavende chefredaktør var CEO i Berlingske Media. En stilling, som Mette Maix i dag besidder.

I Møntergade hos Dagbladet Børsen er der mere grund til at smile. Direktør og chefredaktør Anders Krab-Johansen styrker sin position. Han kravler op fra en samlet placering som nr. 93 sidste år til nr. 66 i år. Selv peger han på, at hans nye bog »Vi vinder, når vi vågner« og en aggressiv social mediestrategi har styrket hans og avisens position i det danske medielandskab.

Hverken Anders Krab-Johansen eller Tom Jensen kommer dog i nærheden af cheferne i DR og TV 2 – eksempelvis er TV 2s direktør den næstmest indflydelsesrige i mediebranchen, og ifølge Anders Krab-Johansen er balancen mellem de statslige og kommercielle medier blevet forskubbet:

»Det, der bekymrer mig, er, at virkelighedsbilledet fra DR og TV 2 er for ensidigt. Vi mangler andre stemmer, og her tænker jeg især på iværksættere og folk i den private sektor. Vi mangler at høre fra folk, som ikke nødvendigvis får deres indtægter fra offentlige kasser,« siger Anders Krab-Johansen. Han understreger, at han ikke er modstander af DR og TV 2, men han mener, at de statslige mediers magt er blevet for stor. Samme budskab kommer fra chefredaktør, Tom Jensen, fra Berlingske: »I og med at licensen har været fastholdt uændret, mens de fleste private mediers omsætning er faldet, mener jeg, at DRs position er blevet forholdsmæssigt mere dominerende.«

Mark Ørsten er professor ved Syddansk Universitet og forsker blandt andet i journalistik og medier. Han peger på, at de kommercielle medier stadig leverer dagsordensættende journalistik, selv om de er rykket ned i Berlingskes Magtanalyse i de senere år.

»Det kommer utroligt meget an på, hvordan man måler magten, og når undersøgelsen kommer frem til, at de traditionelle nyhedsmedier ikke har så meget magt mere, så tror jeg især, det handler om, at det økonomiske aspekt har fyldt meget i debatten på det sidste,« siger Mark Østen.

Ifølge ham er der blandt journalister og kilder stadig en opfattelse af, at det er de traditionelle medier, der leverer den højeste journalistiske kvalitet. De traditionelle medier er stadig de mest citerede og de mest attraktive at være i for de fleste kilder.

»Hvis man måler de traditionelle mediers evne til at sætte dagsordenen, som er noget af det, jeg beskæftiger mig med, så kommer de utroligt stærkt ud,« siger Mark Østen. 

I regeringen har finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) og kulturminister Bertel Haarder (V) år peget på, at DR er blevet for dominerende i markedet for digitale nyheder. Dr.dk er med små to millioner månedlige brugere landets mest benyttede nyhedsside. Derefter kommer tv2.dk, mens Ekstrabladet med små 1,4 millioner månedlige bruger er det mest læste kommercielle medie på nettet. 

»Der er ingen tvivl om, at de brugermæssigt (statslige medier red.) fylder rigtig meget. Men selvom man kan mene utroligt meget om, hvor meget Danmarks Radio fylder, er der altså meget begrænset forskningsdokumentation for, at det skulle være enormt negativt for papiraviser. I England er der eksempelvis lavet en undersøgelse om, hvad der ville ske, hvis man fjernede BBC, og det er meget svært at få øje på, at det med et ville få papiraviserne til at blomstre,« siger Mark Ørsten.

Maria Rørbye Rønn afviser, at DR har en for dominerende rolle, og hun mener, at private medier sagtens kan styrke deres stilling igen:

»Du har lige fortalt, at Lisbeth Knudsen lå nr.  et sidste år, og det kan sagtens ske igen. På den måde tror jeg, at det ændrer sig hele tiden,« lyder det fra DRs generaldirektør.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.