Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

DF: Togfondaftale i aften afhænger af svar fra regeringen

Dansk Folkeparti er optimistisk i forhold til en aftale mandag om togfondens mange milliarder, men der er fortsat ubesvarede spørgsmål, understreger partiets trafikordfører.

Forhandlingerne om fordelingen af milliarderne i Togfonden bliver genoptaget mandag aften i Transportministeriet, hvor den endelige aftale kan falde på plads.

Ifølge Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen (DF), er der generelt enighed om det meste af indholdet, men partiet mangler fortsat nogle svar, hvis det skal sætte sin signatur på den endelige aftaletekst.

»Vi er langt hen ad vejen enige om nogle af de store træk, men en aftale afhænger meget af de svar, vi får fra regeringen i løbet af dagen og på selve mødet i aften,« siger ordføreren.

Partierne bag Togfonden - regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten - skulle allerede mandag i sidste uge mødes for at forsøge at lukke en aftale, men weekenden op til pådrog Kim Christiansen sig en mindre hjernerystelse, og derfor udsatte parterne mødet.

I mellemtiden har både Dansk Folkeparti og Enhedslisten stillet en række nye spørgsmål til regeringen, som man skal have besvaret i forbindelse med mødet mandag aften.

»Vi diskuterer jo stadig linjeføringen til Billund. Jeg tror, vi er enige om, at regeringen har imødekommet os om at få en togbetjening af Billund Lufthavn og Billund by, men så kan man diskutere, om det skal være den ene eller den anden løsning,« siger Kim Christiansen.

Han forklarer, at der også fortsat skal diskuteres IT-løsninger i togene samt bedre parkeringsfaciliteter ved de knudepunkter, som planen ligger op til.

Forud for mødet står det også klart, at Dansk Folkeparti fastholder sit krav om en buffer på fem milliarder kroner i reserve i budgettet, så man ikke har budgetteret med alle pengene i fonden, hvis det senere viser sig, at finansieringen ikke rækker.

»Vi vil have en buffer på fem milliarder, som vi så kan mødes om i 2024 og så se om pengene er der. Er de det, så kan vi udmønte dem i fællesskab, og er de der ikke, må man sænke ambitionsniveauet en lille smule i forhold til den her togplan,« siger Kim Christiansen.

Den samlede togfond indeholder 28,5 milliarder kroner, som bliver fundet ved en ændret beskatning af olieselskaberne i Nordsøen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.