Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

DF klar til at droppe dele af togfondens projekter

Dansk Folkeparti er klar til at se på, om nogle af projekterne i Togfonden DK skal droppes, da den planlagte finansiering halter på grund af lave oliepriser.

»Vi kan ikke bruge penge, vi ikke har,« lyder det fra Dansk Folkepartis skatteordfører, Dennis Flydtkjær (DF), om projekterne i Togfonden DK, som hænger i en tyndere og tyndere tråd, efterhånden som den lave oliepris udhuler finansieringen.

Regeringens storstilede togfond skulle efter planen rulles ud med indtægter fra beskatning af Nordsøolien, men ifølge tænketanken Kraka mangler der nu omkring 19 milliarder kroner i forhold til de oprindelige beregninger.

Et af forligspartierne bag aftalen er Dansk Folkeparti.

»Jeg synes, vi skal tage det meget alvorligt, når der mangler så stort et beløb,« siger partiets transportordfører, Kim Christiansen (DF).

Han ser gerne, at transportminister Magnus Heunicke (S) indkalder forligspartierne til et orienteringsmøde.

»Hvis den her tendens fortsætter, kan vi komme ud i at skulle revurdere hele planen med togfonden, for jeg kan ikke stå på mål for at skulle finde 15 milliarder kroner hos skatteborgerne,« siger han.

Både Dennis Flydtkjær og Kim Christiansen nævner, at en ny Vejlefjordbro kunne være en af de ting, man kan skære fra i forhold til den oprindelige plan.

»Man kan ikke droppe aftalen om togfonden, men vi er nødt til at justere ambitionerne - det giver sig selv. Med en langt lavere oliepris får vi langt færre penge ind, og så er vi jo nødt til enten at droppe nogle af projekterne, eller også skal vi finde pengene et andet sted,« siger Dennis Flydtkjær.

I aftalen om Togfonden DK er det skrevet ind, at manglende indtægter fra beskatning af Nordsøolien skal dækkes finanspolitisk, men skatteminister Benny Engelbrecht (S) vil ikke specificere, hvad det vil sige. Det er altså uvist, om det i sidste ende bliver skatteborgerne, der skal punge ud.

I et skriftligt svar skriver ministeren:

»Togfonden er ikke påvirket af udviklingen i oliepriserne fra Nordsøen.«

I aftaleteksten om Togfonden DK beskrives indtægter fra Nordsøolien dog i allerførste afsnit.

Ministeren svarer videre:

»Når oliepriserne falder, er det rigtigt, at det trækker i retning af lavere indtægter fra Nordsøen. Men omvendt betyder det øget økonomisk aktivitet i samfundet som helhed. Og det er godt for beskæftigelsen. Det er med til at dæmpe virkningen af de lavere oliepriser.«

Dele af togfondens projekter er allerede ved at blive realiseret, og Dansk Folkeparti håber på et møde om finansieringen allerede i denne uge.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.