Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

DF: Det skal være okay at være dygtig

Det er ikke nok, at der med folkeskolereformen bliver større fokus på dygtige elever. Der er også brug for en mentalitetsændring, så det bliver i orden at kunne noget, mener DF, efter en ny undersøgelse viser, at dygtige elever bliver mobbet.

13-årige Silke er en af dem, der kan nikke genkendende til DIs nye undersøgelse, der viser, at dygtige elever har det med at gøre sig mindre dygtige, fordi deres begavelse ikke er populær i skolegården.
13-årige Silke er en af dem, der kan nikke genkendende til DIs nye undersøgelse, der viser, at dygtige elever har det med at gøre sig mindre dygtige, fordi deres begavelse ikke er populær i skolegården.

Dygtige elever keder sig enormt i timerne, og mange af dem bliver mobbet. Derfor gør de sig bevidst mindre dygtige. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri (DI) og Danske Skoleelever.

For Dansk Folkepartis undervisningsordfører, Alex Ahrendtsen (DF), er det desværre ikke nyt at høre. Sådan har det været i mange år, fortæller han:

»Det er nedslående, at der ikke er sket nogen forandring i den kultur,« siger han.

Den nye folkeskolereform, der træder i kraft til august, forsøger at gøre vilkårene bedre for de dygtige elever ved eksempelvis at give bedre muligheder for at holdopdele eleverne. Men det er ikke nok, mener Alex Ahrendtsen:

»Det afgørende er, at lærerne, eleverne, forældrene og skolerne tager hånd om de dygtige elever og siger »det er i orden at være dygtig« i stedet for kun at tænke på de elever, der har det svært. Og det kræver altså en kultur- og mentalitetsforandring. Det skal være i orden at kunne noget. Vi skal vi være stolte af dem, der kan noget,« siger han.

Undersøgelsen fra DI og Dansk Skoleelever viser, at halvdelen af de dygtige elever mister lysten til at gå i skole, fordi de ikke bliver udfordret. Samtidig oplever næsten hver tredje af dem at blive mobbet, fordi de er dygtige. Og mere end hver tredje har med vilje gjort sig mindre dygtig i skolen, fordi de synes, at det er ubehageligt at være dygtig.

Også professor Niels Egelund, der er leder af Center for Strategisk Uddannelsesforskning ved Aarhus Universitet, peger på, at problemet ligger i kulturen ude på skolerne. At det er usmart at være klog. At de kloge kan klare sig selv. Og den kultur kan blive svær at gøre op med, mener professoren:

»Det er noget, der ligesom Janteloven ligger dybt i den danske kultur. Det er jo ikke særlig »in« at være stræber i skolen og at lave sine lektier og fortælle, at man får 12,« siger han til Berlingske.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.