Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Dansk Folkeparti dominerer valgdækningen i udlandet

Det er Dansk Folkepartis brug af profeten Muhammed som kampagnemateriale, der præger de udenlandske korrespondenters dækning af valget.

Se mere

Dansk Folkeparti gjorde det i går med valgplakaten, der portrætterer profeten Muhammed, nemt for de udenlandske korrespondenter at vinkle deres artikler og nyhedsindslag om valgkampen i Danmark.

- Jeg har skrevet en artikel om tegningen, fordi den vil interessere tyrkerne efter striden om Jyllands-Postens profet-karikaturer,siger Sadi Tekelioglu, der skriver fra Danmark for den tyrkiske avis Sabah og også er redaktør for den dansk-tyrkiske avis, Haber.

I artiklen citerer han det dansk-tyrkiske folketingsmedlem fra Socialdemokraterne, Hüseyin Arac, der opfordrer muslimerne i Danmark til ikke at lade provokere af Dansk Folkepartis tegning.

- Hüseyin Arac understreger i artiklen, at Dansk Folkeparti siger, at det vil forsvare de danske værdier. Men han undrer sig over, hvorfor man for at gøre det skal krænke andres værdier, fortæller Sadi Tekelioglu, der ikke villet have skrevet en artikel om det danske valg i går, hvis det ikke havde været Dansk Folkepartis plakat.

- Efter at valget blev udskrevet onsdag, skrev jeg en artikel om det. Og det er kun på grund af Dansk Folkepartis kampagne, at jeg nu allerede kan skrive en mere, forklarer Sadi Tekelioglu.

Også det britiske nyhedsbureau og franske nyhedsbureau, hvis artikler bringes verden over, har noteret sig Dansk Folkepartis kampagne.

- Dansk Folkeparti fjendtlige holdning til immigranter og det faktum, at Dansk Folkeparti har en udstrakt indflydelse i regeringen, vil være en del af vores dækning af det danske valg, siger Kim McLaughlin fra det britiske nyhedsbureau Reuters.

Osama al-Habahbeh, der arbejder for den arabiske tv-station al-Jazeera og det jordanske nyhedsbureau, har ligeledes vinklet på Dansk Folkepartis Muhammed-tegning.

- Offentligheden i den arabiske verden er ikke optaget af det dansk valg og slet ikke valgtemaer som velfærdsstaten og skattelettelser. Men valgplakaten fra Dansk Parti vil vække en interesse, forklarer Osama al-Habahbeh.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.