Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Danmark vil gøre skibsophugning bedre for miljø og mennesker

Danmark tiltræder konvention om bedre vilkår i forbindelse med skibsophugning, har Folketinget vedtaget.

Arkivfoto: Folketinget har tirsdag derfor vedtaget et lovforslag fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V), der betyder, at Danmark kan tiltræde Hong Kong-konventionen.
Arkivfoto: Folketinget har tirsdag derfor vedtaget et lovforslag fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V), der betyder, at Danmark kan tiltræde Hong Kong-konventionen.

Det skal være mere sikkert for mennesker og miljøet, når der skal ophugges skibe, mener danske politikere.

Folketinget har tirsdag derfor vedtaget et lovforslag fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V), der betyder, at Danmark kan tiltræde Hong Kong-konventionen.

De globale regler skal netop sikre, at mennesker og miljø beskyttes bedre ved skibsophugninger.

»Udtjente skibe indeholder typisk farligt affald, og de skal ophugges under forsvarlige forhold.«

»Det er en god dag for miljøet, og for de mennesker, som arbejder med skibsophugning, hver gang et land tiltræder konventionen. Derfor glæder det mig, at Danmark nu endelig kan tiltræde.«

»Skibsfart er en global industri, hvor der er brug for fælles internationale regler,« siger Esben Lunde Larsen i en pressemeddelelse.

Konventionen kan kun træde i kraft, hvis mindst 15 lande har tiltrådt den. Indtil nu har kun Norge, Den Demokratiske Republik Congo, Frankrig, Belgien, Panama og Tyrkiet tiltrådt konventionen.

»Med Danmarks tiltrædelse sender vi et stærkt signal til andre lande om, at det er vigtigt at prioritere forsvarlig ophugning af skibe.«

»Jo flere lande, der tiltræder, jo hurtigere kan konventionen træde i kraft. Indien har for eksempel meldt ud, at de er klar til at tiltræde, når EU-landene har tiltrådt konventionen,« siger Esben Lunde Larsen.

Danskopererede skibe bliver typisk ophugget på værfter i Indien, Kina og Tyrkiet. Der ophugges også en lille del i Danmark, oplyser ministeriet.

I Danmarks Rederiforening er underdirektør Maria Bruun Skipper tilfreds med, at Danmark tiltræder konventionen.

»Danmark kan nu lægge pres på andre lande for at tiltræde konventionen, så den rent faktisk træder i kraft.«

»Indtil da anbefaler vi vores rederier, at de følger konventionens bestemmelser. Som ansvarligt rederi skal man ophugge sine skibe på en miljø- og arbejdsmæssig forsvarlig måde,« siger hun til Ritzau.

Ifølge Danmarks Rederiforening sendes cirka ti danske skibe til ophugning om året.

Alle partier i Folketinget stemte for lovforslaget.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.