Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Claus Hjort sætter sig på trafikmilliarder

Der er omkring en milliard kroner i Infrastrukturfonden, der skal bruges til trafikprojekter men de penge får ifølge Finansministeriet indtil videre lov til at samle støv, skriver netavisen Altinget.

En milliard kroner. Så mange penge er reserveret til at bygge nye veje, jernbaner eller cykelstier i Infrastrukturfonden. Men de penge kommer ikke ud at arbejde lige foreløbig.

Finansministeriet oplyser, at regeringen ingen aktuelle planer har om at udmønte udisponerede midler i Infrastrukturfonden. Det skriver netavisen Altinget.

Finansministeren ønsker at nedbringe niveauet for de offentlige investeringer, og derfor er der ikke rum til at igangsætte nye investeringsprojekter.

Infrastrukturfonden blev oprettet i 2009 af et bredt flertal i Folketinget – alle partier undtagen Enhedslisten. Herfra har man udmøntet omkring 90 milliarder kroner til infrastruktur. En markant andel er dog reserver, og når der er penge til overs, kommer de tilbage til fonden, så partierne bag forliget kan bruge dem.

Dansk Folkeparti er utilfreds med, at pengene skal samle støv.

»Det er helt på månen, at vi ikke kan få de her penge ud at arbejde. Vi har penge i kassen, så derfor er det helt åndssvagt, at det her er holdningen,« siger DFs transportordfører Kim Christiansen (DF) til Altinget.

Han opfordrer til, at pengene bliver frigivet:

»Det er et opgør med idéen om Infrastrukturfonden, hvor vi har været enige om, at der løber midler tilbage. Det er ikke rimeligt, at Finansministeriet siger, at nu lægger vi vores klamme hånd på de penge.«

Også Radikale er utilfredse. Transportordfører Andreas Steenberg (R) henviser til, at Venstre før valget igen og igen pegede på, at de vil bygge veje for de penge, der kommer tilbage til Infrastrukturfonden.

»Det er forligsbelagte midler, og vi har i forligskredsen en forventning om, at de penge kommer i spil. Og både Venstres transportordfører og den nuværende transportminister har inden valget lovet, at de tilbageløbende penge skal gå til alle mulige projekter,« siger Andreas Steenberg til Altinget.

I Venstre mener trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V), at det er ærgerligt, men nødvendigt at holde på pengene.

»Det er da rart, at der ligger nogle penge. Men jeg er glad for, at finansministeren viser økonomisk ansvarlighed. Vi er nødt til at tænke lidt længere end her og nu, selvom jeg har lyst til at starte asfaltmaskinerne,« siger Kristian Pihl Lorentzen til Altinget.

BNB

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.