Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Branche frygter for nichemagasiners liv i momskrig

En række danske nichemagasiner kan være tvunget til at dreje nøglen om, hvis et nyt lovforslag fra skatteministeren bliver vedtaget.

Læsere af nichemagasiner som Gastro, Bilmagasinet og National Geographic kan inden længe komme til spejde forgæves efter de magasiner på hylderne hos deres lokale bladpusher.

Det advarer flere magasinudgivere om, efter at skatteminister Benny Engelbrecht (S) har præsenteret et lovforslag, der skal sætte en stopper for et »momsly«, der har tilladt magasinerne at få trykt deres magasiner uden for EU momsfrit.

Hos Bonnier Publications, der blandt andet får trykt populære magasiner som National Geographic og Digital Foto i Norge, advarer vicepræsident Jens Henneberg om, at det nye lovforslag kan tvinge nichemagasinerne i knæ.

»Vi vil gøre alt for at sikre udgivelsen af vores magasiner, men de skal give overskud. Vi ved, at hvis man hæver prisen, så falder abonnenterne fra, så derfor må vi konstatere, at magasinerne er lukningstruede,« siger Jens Henneberg.

En nogenlunde identisk konklusion har Copenhagen Economics nået i en beregning. Konsulenthuset anslår, at magasinerne vil rammes af et fald i oplaget på 43-64 procent, hvis priserne hæves med 25 procent for at finansiere den nye momsbeskatning. I samme analyse vurderer man, at op mod 300 arbejdspladser kan gå tabt, hvis lovforslaget vedtages.

Hos en anden stor magasinudgiver, Egmont Publishing, kalder Klaus Høegh-Hagensen lovforslaget for »meningsløst«.

»Konsekvensen bliver, at de små nichemagasiner ikke kan konkurrere med de udenlandske, der stadigvæk er fritaget for moms,« siger han.

Hos Grafisk Arbejdsgiverforening anfører administrerende direktør Thomas Torp, at forslaget kan skabe flere danske arbejdspladser hos danske trykkerier, da udgiverne bliver tvunget til at benytte de danske trykkerier. Men det argument køber man ikke hos Egmont.

»Jeg kan simpelthen ikke forstå, at man ved at stille magasinerne dårligere i konkurrencen og potentielt lukke flere af dem tror, at der kan skabes flere arbejdspladser,« siger Klaus Høegh-Hagensen.

Et af de magasiner, der bliver ramt af forslaget, er Bil Magasinet. Chefredaktør Mikkel Thomsager medgiver, at han har fået trykt sine magasiner i Norge af økonomiske årsager, og at der teoretisk er tale om et momshul.

»Men det er altså vigtigt at huske, at vi konkurrerer med udenlandske blade, der ikke betaler moms, og at vi konkurrerer med dagblade, der bliver støttet. Vi får ikke så meget som fem flade øre i støtte. Vi oplever det her som retfærdigt og en fair løsning,« siger Mikkel Thomsager og fastslår, at det bilglade magasin kan være tvunget til at dreje nøglen om.

Jens Henneberg mener, at skatteministeren ufrivilligt kommer til at føre mediepolitik med sit skatteforslag.

»Vi snakker i omegnen af 1,5 million læsere herhjemme, der kan miste deres magasin og hundreder af arbejdspladser for at føre skattepolitik. Det er helt hul i hovedet,« siger han.

Skatteminister Benny Engelbrecht står dog fast på, at magasinerne ikke skal spekulere i momsregler.

»Vi laver først og fremmest lovforslaget for at lukke for, at der spekuleres i at omgå momsreglerne. Det er ikke i orden, at virksomheder tænker så konsekvent i, hvordan de kan omgå momsreglerne,« siger Benny Engelbrecht i en skriftlig kommentar.

Lovforslaget ventes endelig vedtaget i starten af juli 2015.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.