Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Bornholmsk klemme i svensk grænsekontrol

Svensk minister vil gerne se på både DSBs omkostninger og bornholmernes bøvl med ID-kontrollen. Men hun giver ingen løfter.

RB PLUS Minister sår tvivl om timemodellen. Hans Christian Schmidt mener ikke, at den såkaldte timemodel er "urørlig", når togfonden skal kigges efter i sømmene. ARKIVFOTO: Hans Christian Schmidt taler med pressen.
RB PLUS Minister sår tvivl om timemodellen. Hans Christian Schmidt mener ikke, at den såkaldte timemodel er "urørlig", når togfonden skal kigges efter i sømmene. ARKIVFOTO: Hans Christian Schmidt taler med pressen.

Normalt skal man ikke vise pas eller ID, hvis man vil fra den ene landsdel i Danmark til en anden. Men efter at Sverige har indført grænsekontrol, er det blevet hverdag for bornholmere, der vil gennem Sverige til Danmark.

På et møde i dag mellem Sveriges infrastrukturminister Anna Johansson og Danmarks transportminister Hans Christian Schmidt var bornholmernes bøvl oppe at vende, og svenskerne lovede ifølge Hans Christian Schmidt at se på sagen.

»Vi har diskuteret meget om Bornholm. Der er ingen afklaring, men der er en forståelse om, at vi på en eller anden måde kan lave det her på en måde, der i højere grad gør det lettere for bornholmerne. Man kunne godt finde nogle modeller, men det vil jeg lade den svenske minister se på. For det er jo i høj grad afhængigt af, at man kan gøre det i Sverige, eksempelvis hvis man ville have en direkte forbindelse mellem København og Ystad,« sagde Hans Christian Schmidt.

Den svenske minister understregede, at hun nu vil se på sagen, men hun ville ikke love noget:

»Jeg giver ingen garantier mere end at jeg tager spørgsmålene med, og vi vil se på, om vi kan lave en praktisk løsning. Formålet for den svenske regering er jo ikke at gøre det besværligt for danskerne. Formålet er at få kontrol med vores asylmodtag. Og kan vi have den kontrol, samtidig med at vi mindsker besværet for andre, der oplever det som besværligt, så skal vi selvfølgelig gøre det. Men vi har et behov for at have ID-kontrollen, så vi har bedre styr på, hvem der kommer ind i Sverige.«

Den svenske minister vil gerne se på de økonomiske konsekvenser for eksempelvis DSB, som har store omkostninger på ID-kontrollen som en direkte følge af den svenske beslutning om grænsekontrol og transportøransvar. Tidligere har DSB oplyst, at ID-kontrollen koster en million kroner dagligt. Men der blev ikke givet løfter på pressemødet - snarere lød det mest som en afvisning:

»Vi vil gerne se, om der kan gøres noget, men det er jo ikke usædvanligt, at der bliver indført lovgivning eller regler, der kan skabe omkostninger hos eksempelvis transportører, eksempelvis med miljø- eller sikkerhedskrav.«

Hvor længe skal Danmark forvente, at Sverige fastholder ID-kontrollen?

»Loven gælder i tre år, og forordningen gælder i seks måneder. Hvis vi oplever et varigt lavere pres i Sverige, er det muligt at ophæve ID-kontrollen tidligere. Men først skal vi være sikre på, at er på et niveau, vi kan håndtere,«

Anna Johansson forklarede:

»Vi har et stort behov for hurtigt at få sænket antallet af personer, der søger om asyl i Sverige, men vi vil samtidig forsøge at sikre, at hindringerne i Øresundregionen bliver så små som muligt.«

De to ministre har aftalt at mødes igen. Det sker på et møde i Amsterdam 20. januar.

Borgmester: Forlænget rejsetid er en kraftig forringelse

Den svenske ID-kontrol har betydet, at pendlere, der rejser mellem Bornholm og København, får forlænget rejsetiden med en halv time.

Ifølge borgmester på Bornholm, Winni Grosbøll, betyder det, at rejsen til hovedstaden er blevet mere bøvlet og besværlig.

»Der er ingen tvivl om, at det er en kraftig forringelse af hele arbejdet med at skabe en sammenhængende øresundsregion, men hvis jeg tager de bornholmske briller på, er det en kraftig forringelse af rejsen til og fra hovedstaden,« siger hun.

Hovedfærdselsåren fra Bornholm til København går gennem Sverige, og det vil sige, at bornholmerne skal fremvise pas eller anden form for identifikation på rejsen.

»Vi må se, hvordan det virker, og så må vi finde en løsning, der kan sikre, at bornholmerne har direkte adgang til og fra København på den nemmest mulige måde, uden at det tager ekstra tid,« siger Winni Grosbøll, der vil skrive til Hans Christian Schmidt i de kommende dage med henblik på en løsning.

»Vi skal kigge på, om vi kan nedbringe den tid, der er afsat til ID-kontrol. Er det eksempelvis nødvendigt at møde en halv time før tid? Eller kan man lave nogle smidige ordninger, så det går hurtigere? Det skal vi have kigget på,« siger hun.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.