Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Borgmestre bakker op om billigere Storbæltsbro

Forslaget fra Venstre om lavere pris for bilpendlere på Storebæltsbroen bliver godt modtaget af borgmestrene omkring broen. Eksperter er uenige om effekten, mens de røde partier er skeptiske.

Det er en god idé at gøre det billigere for pendlere at drøne under Storebæltsbroen pyloner i den firhjulede.

Det siger en række borgmestre på begge sider af broen, som bakker op om Venstre forslag om at lade pendlerbilister passere Storebælt billigere.

»Det er bestemt en god idé og et skridt i den rigtige retning,« siger Nyborgs borgmester, Kenneth Muhs (V), som også gerne så, at man sænkede brotaksterne for alle.

Venstre foreslår, at prisen for bilisters pendlerkort sættes ned fra 3.920 kroner til 3.000 kroner om måneden. Samtidig skal skattefradraget for bropendlerne øges fra 90 kroner per tur til 110 kroner. Det giver tilsammen en besparelse på 40 procent.

Også borgmestrene i Kalundborg, Kerteminde og Sorø Kommuner giver en opadvendt tommelfinger til Venstres forslag. Men mens Nyborg og Kertemindes borgmestre gerne ser broafgiften sænkes yderligere eller helt afskaffet, så mener borgmestrene øst for Storebælt i Sorø og Kalundborg ikke, at man skal gå meget lavere, end Venstre foreslår.

»Jeg har sådan set ikke noget imod, man sænker det yderligere. Men man skal også have penge til at afdrage broen og vedligeholde den,« påpeger Sorøs borgmester, Gert Jørgensen (V).

Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi ved DTU Transport, tror på, at en lavere pendlerpris, der vil omfatte cirka 1.000 bilister, vil gavne samfundet.

»Mit slag på tasken er, at der vil komme lidt under en fordobling af pendlere på broen. Det vil skabe lidt liv på arbejdsmarkedet på begge sider af Storebælt, og det er der en række samfundsmæssige fordele ved. Omvendt vil det give lidt mere trafik på Storebæltsbroen, hvilket giver en øget miljøbelastning,« siger Mogens Fosgerau.

Ifølge Harry Lahrmann, der er trafikforsker ved Aalborg Universitet, kan Venstres forslag dog også give bagslag for især fynboerne.

»Når man nedsætter prisen på at bevæge sig mellem to punkter, så ved vi, der kommer mere trafik. Men vi ved også, der er en tendens til, at den stærkeste af de to endepunkter trækker mest trafik. I dette tilfælde er det nok Sjælland og København. Det betyder, man risikerer at trække kræfterne ud af Fyn, hvilket næppe er hensigten,« siger han.

På venstrefløjen kalder SF og Enhedslisten V-forslaget for valgflæsk. Finansordfører Jonas Dahl (SF) mener, at fokus på Storebæltsforbindelsen er for snæversynet.

»Det handler om kollektiv trafik og hurtigere tog til danskerne, så man kan pendle mellem landsdele. Det handler ikke om at give 1.000 bilister en særlig skattegodtgørelse og sænke deres billetpris over Storebælt. Den rabat er der nok flere danskere, der gerne vil have,« siger han.

Venstre vil efter næste folketingsvalg indkalde forligsparterne bag Storebæltsbroen for at forhandle besparelsen hjem. Forligsparterne tæller de Konservative, som er positivt stemt over for forslaget og ønsker at gå endnu længere, samt Socialdemokraterne, som ifølge transportordfører Rasmus Prehn (S) vil se på forslaget.

Det fynske folketingsmedlem Trine Bramsen (S) ser dog helst, at broafgiften helt afskaffes på længere sigt.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.