Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Borgmester: »Det er 20 års indsats, som her bliver sat tilbage«

Lastvognschauffører frygter situationer, hvor flygtninge og migranter desperat forsøger at komme fra Danmark til Sverige, erhvervslivet opretter en hotline, og pendlere bereder sig på ekstra lange togrejser.

Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), har fået noget at tænke over, for den svenske grænsekontrol kaster tunge skygger over »20 års koncentreret indsats.« Arkivfoto: Liselotte Sabroe
Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), har fået noget at tænke over, for den svenske grænsekontrol kaster tunge skygger over »20 års koncentreret indsats.« Arkivfoto: Liselotte Sabroe

Danske lastvognschaufførere frygter situationer, hvor flygtninge i desperation hægter sig fast på lange vogntog eller gemmer sig i lasten for at komme til Sverige.

Borgmestre på begge sider af Øresund ser i frustration deres drøm om en integreret dansk-svensk region i »Greater Copenhagen« blive sat på stand-by.

Pendlerne afventer med ængstelse, hvor store forsinkelser de må døje med, mens de spekulerer i alternative ruter for at komme på arbejde.

Og den danske regering står klar til at smække grænsebommen i mod Tyskland, hvis svenskernes ID-kontrol med integrationsminister Inger Støjbergs (V) ord resulterer i en »ophobning« af flygtninge og migranter i Danmark.

Fra midnat mellem søndag og mandag er der obligatorisk ID-kontrol af al transport fra Danmark til Sverige. Kontrollen er indført, netop som vinteren sætter en naturlig begrænsning på antallet af personer, som forsøger og klarer den lange rejse mod nord fra især Syrien, Irak og Afghanistan. Men det bliver konsekvenserne for Øresundsregionens integrerede dansk-svenske arbejdsmarked ikke mindre af:

»Grænsekontrollen er kritisk, for det er 20 års koncentreret indsats, som her bliver sat tilbage. Det er ganske alvorligt,« siger Frank Jensen (S), Københavns overborgmester.

Som landets daværende justitsminister underskrev han personligt samarbejdsaftalen med sin daværende svenske kollega, da Øresundsforbindelsen blev indviet i 2000.

8.000 daglige pendlere i klemme

»Det her er historisk dårligt for Danmark og for Sverige og for vores meget tætte og integrerede arbejdsmarked og erhvervsudvikling,« siger han og peger på, at store forsinkelser over en længere periode er gift for de omkring 8.000 pendlere, der hver dag tager toget over Øresund for at komme på arbejde.

»Hvis man får en hverdag, hvor det er svært at nå hjem og hente sin børn i daginstitutionen, så forringer det livskvaliteten, og det er med til at sætte vækst og udviklingen tilbage. Jeg skal ikke overdramatisere det her, for vi kender godt svenskernes begrundelse for at indføre det her transportøransvar. Man skal bare være helt klar over, at det her har en negativ effekt,« siger overborgmesteren og understreger, at den svenske regering »er i sin gode ret« til at indføre ID-kontrollen.

»Men jeg vil virkelig opfordre den svenske regering til at gøre det her så smidigt som muligt og så kortvarigt som muligt – og gerne endnu kortere, end de seks måneder de i første omgang har mulighed for at gøre det i,« siger Frank Jensen, som bakkes op af sin kollega lige på den anden side af Øresund:

»Det her bliver dyrt og gør livet mere besværligt for pendlerne, for erhvervslivet og ikke mindst for Københavns Lufthavn, som har brug for sine mange sydsvenske rejsende. Jeg går ud fra, at kontrollen vil være kortvarig, og jeg håber, at den danske og den svenske regering hver tager sit medansvar for en løsning, så Øresundsregionen ikke taber kraft,« lyder det fra Malmø-borgmester Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) i en skriftlig kommentar.

Skræmmebilledet fra Calais

Men én ting er de store linjer og visionerne for Øresundsregionen, som lider et knæk. De danske lastvognschaufføreres frygter de direkte konsekvenser af ID-kontrollen. Skræmmebilledet er situationen i Calais, hvor flygtninge i efteråret tyede til dristige metoder for at komme over kanalen til England.

I Calais forcerede flygtninge høje hegn for at snige sig ind på færgeterminalens område og gemme sig i lasten eller hægte sig på lastbilernes undervogn, før de kørte ombord på færgen. Andre og endnu mere dristige flygtninge forsøgte at gøre det samme, når lastbilerne på vej til England sænkede farten ved bilkøer. Frygten i den danske transportbranche er, at et lignende scenarie vil udspille sig på danske rastepladser eller ved kødannelse før Øresundsbroen.

»Der er ingen, der er interesseret i, at det sker,« siger Karen Roiy, Europapolitisk chef i Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport (ITD):

»Det kan både være farligt for de flygtninge, der forsøger at gøre det, og koste penge for transportørerne,« understreger hun.

Derudover kan ID-kontrollen ved Øresundsbroen ifølge vognmændenes brancheorganisation betyde kødannelse, fordi hele 20 procent af lastbiltrafikken ind og ud af Danmark ifølge en opgørelse fra ITD kører ad den rute. I 2. kvartal af 2015 krydsede således knap 2.500 lastbiler hver dag Øresund.

»Vi bliver fanget i en stor europæisk krise, som så påvirker vores erhverv. Vi er fuldstændigt afhængige af, at man kan fragte varer på tværs af grænserne,« siger Karen Roiy og påpeger, at eventuelle meromkostninger i sidste ende vil kunne gå ud over prisen, som kunderne betaler for at få leveret gods.

DI – tidligere Dansk Industri – har på grund af den uvante situation oprettet en hotline til at hjælpe medlemmer med problemer som følge af ID-kontrollen, men transportsektorens branchedirektør, Michael Svane, maner alligevel til besindighed:

»Vi kan informere om, hvad vi ved. Samtidig kan vi hurtigt tage kontakt til myndighederne på den danske og svenske side. Men vi skal også slå koldt vand i blodet, indtil vi har set, hvad der sker,« siger Michael Svane.

50 minutters forsinkelse

Det er dog ikke kun på landevejene, den svenske ID-kontrol kan få konsekvenser for erhvervslivet. I Nordsjælland sejler færger i 15-minutters intervaller over Sundet mellem Helsingborg og Helsingør, og kravet om ID-kontrol betyder længere ekspeditionstid. Blandt butiksejerne i den nordsjællandske kommune vækker det bekymring for, om det vil gå ud over den svenske indkøbsturisme.

»Det er bestemt ingen ønskesituation. Vi ser på Skåne som vores opland, og derfor følger vi naturligvis situationen nøje. Men svenskerne er kommet her i en menneskealder, og det tror vi også, de fortsætter med,« siger formand for Helsingør Handelsstandsforening og butiksejer, Peter Ørtenblad.

I Wonderful Copenhagen lyder vurderingen, at der kan komme et mindre dyk i antallet af svenske turister, men forventningen er, at kontrollerne ingen effekt får på lang sigt.

Anderledes ser det ud for de pendlere, som i den kommende tid vil blive ramt af forsinkelser på turen til Sverige.

En af dem er 22-årige Jakob Valeur Seersholm. Han studerer på Malmö Universitet, men bor i København, og tager turen over Øresund mindst tre gange om ugen.

»Det er virkelig irriterende. De varsler op imod 50 minutters forsinkelser grundet kontrollen, hvilket betyder, at jeg bliver nødt til at tage et tog meget tidligere end normalt. Det kommer bl.a. til at betyde, at jeg må skippe de sociale arrangementer, fordi transporttiden er alt for lang. Hvis det forsætter længe, kunne jeg godt begynde at overveje at flytte til Malmø,« siger Jakob Valeur Seersholm.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.