Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Blå partier om dyre dobbeltdækkere: Desværre nødvendigt

Forligskreds bruger 780 millioner kroner på at købe tog, som staten i dag lejer. Problemet med jernbanedriften er stadig ikke løst, lyder kritikken.

Arkivfoto.
Arkivfoto.

Venstre kalder det en nødvendighed, at der nu bruges næsten en milliard kroner på at købe tog, som staten i dag lejer. Partiet tvivler dog stærkt på, at det løser alle DSBs problemer med jernbanedriften.

Onsdag nåede regeringen, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten til enighed om at bruge små 800 millioner kroner til køb af 67 dobbeltdækkervogne og omkring 420 millioner kroner til køb af el-lokomotiver.

Selv om det sker for at undgå kaotiske tilstande i togene, når lejekontrakten på dobbeltdækkervognene udløber efter 2016, er Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), langt fra beroliget.

»Efter lejeaftalen ville der opstå et stort hul i kapaciteten, ikke mindst på Sjælland, og derfor tror jeg simpelthen, det er en nødvendig disposition at få købt nogle dobbeltdækkervogne,« siger han og pointerer:

»Men Venstre tvivler stærkt på, at det løser hele problemet, da materielstrategien for hele DSBs jernbanedrift er meget vakkelvorn på grund af IC4-problemerne. Det får vi svar på senere på måneden under et samråd med ministeren.«

I Liberal Alliance er transportordfører, Villum Christensen (LA), enig i, at der er tale om en nødvendig aftale.

»Man kan jo ikke stå i en situation, hvor man ikke har toge og ikke kan komme til for eksempel Holbæk eller Kalundborg. Det siger sig selv. Som jeg er orienteret, så har det været en rigtig dyr leasingaftale, der har været lavet. Så man har jo været nødt til det,« siger han.

Ifølge transportminister Magnus Heunicke (S) undgår man med aftalen at satse på, at IC4-togene pludselig ville køre problemfrit for at kunne dække det fremtidige pladsbehov.

De 67 dobbeltdækkervogne har ifølge Transportministeriet omkring 7.200 pladser, der svarer til pladserne i omkring 35 IC4-togsæt, og de skal hovedsageligt bruges i den sjællandske regional- og pendlertrafik.

Pengene til dobbeltdækkervognene og el-lokomotiverne bliver finansieret af de 1,2 milliarder kroner, der blev afsat til indkøb af el-tog i med aftalen om »Bedre og Billigere Kollektiv Trafik« fra juni 2012.

Hverken Venstre eller Liberal Alliance er ikke med i forligskredsen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.