Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Banedanmark giver udskældt leverandør en chance til

Banedanmark har stadig tillid til, at fransk underleverandør kan gøre IC3-tog klar til nye togsignaler.

Danmarks største jernbaneprojekt bliver forsinket med yderligere syv år og ramt af ekstraregning på yderligere 2,8 milliarder kroner. Scanpix/Henning Bagger
Danmarks største jernbaneprojekt bliver forsinket med yderligere syv år og ramt af ekstraregning på yderligere 2,8 milliarder kroner. Scanpix/Henning Bagger

Togrejsende må vente syv år yderligere på at få de nye signaler, der skulle gøre togdriften i Danmark mere fremtidssikret og klar til fremtidens elektriske tog.

Signalprogrammet, som det hedder, ventes nu først at være fuldt udrullet i 2030, og ikke i 2023 som tidligere planlagt.

Det skyldes blandt andet, at der har været problemer med at udstyre de gamle IC3-tog med den teknik, der gør dem i stand til at tale sammen med de moderne togsignal.

Det skyldes ifølge programdirektør i Banedanmark Jan Erik Schneider-Tilli den franske leverandør Alstom, som har haft til opgave at klargøre IC3-togene.

»Lige nu er vi tre år forsinket i forhold til kontrakten. Og det er vi selvfølgelig stærkt utilfredse med. Men Alstom er altså den leverandør af ombordudstyr, som er førende i Europa.«

»Så vi har stadig tillid til, at de kan løse opgaven,« siger Jan Erik Schneider-Tilli.

Når deadline på projektet nu rykkes til 2030, følger der desuden en ekstra regning på 2,8 milliarder kroner med, oplyser Banedanmark.

Det skyldes, at det gamle anlæg er dyrere at vedligeholde, end det nye anlæg er, siger Jan Erik Schneider-Tilli.

»Samtidig vil der være nogle udgifter til jernbanens drift, som vi ikke ville have haft, hvis vi kunne have gennemført Signalprogrammet til 2023.«

Banedanmark har i dag givet kredsen bag transportforliget en tænkepause på et år, inden de skal tage stilling til, om der vil være behov for også at beholde de gamle signaler midlertidigt på strækninger, hvor jernbanen er elektrificeret.

Det betyder, at de gamle signaler skal »immuniseres« for at kunne fungere med de elektriske tog.

»Projektet handler grundlæggende om at skabe nye tog til passagererne. Og for at kunne få de nye tog i drift, skal vi have elektrificeret strækningerne til Aalborg, Kalundborg og til Nykøbing Falster.«

»Det har hele tiden været en forudsætning, at Signalprogrammet kom før elektrificeringsopgaven, og det er også stadig vores plan på størstedelen af strækningerne.«

»Men vi vil nu udarbejde et alternativt forslag, så hvis der næste år ikke har været den fremdrift i Signalprogrammet, som vi forventer, så vil man kunne skifte strategi på det tidspunkt.«

»Det er ikke noget, der er nødvendigt at gøre lige nu, men det vil være nødvendigt at gøre om et års tid, hvis man skal nå at basere sine elektriske tog på en alternativ plan.«

DSB har tidligere oplyst, at de nye elektriske tog skal indfases fra 2024. De nye tog har allerede det system, som gør dem i stand til at bruge de nye togsignaler.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.