Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Spidskandidaterne

At vide er ikke det samme som at elske

Christina Egelund (LA)
Christina Egelund (LA)

I kølvandet på den internationale økonomiske krise og EU’s problemer med at håndtere den har skepsissen over for EU aldrig været større rundt omkring i de europæiske hjem. Det er sådan set meget naturligt. Grundideen med EU er god og rigtig – samarbejde mellem selvstændige nationer om fred, frihed og frihandel – men EU har efterhånden udviklet sig til en centralistisk, bureaukratisk og formynderisk organisation, som blander sig i alt, alt for meget. Samtidig har EU og særligt eurolandene været ramt af en politisk krise oven i den økonomiske.

Denne voksende EU-skepsis er naturligvis kilde til stor bekymring blandt de stats- og regeringschefer, der ønsker et stadigt tættere europæisk samarbejde – i sidste ende et Europas Forenede Stater.

Det forstår jeg sådan set godt. Har man et politisk projekt, som man inderligt tror på, bliver man selvfølgelig trist og bekymret, når vælgerne ikke er enige.

Hvad jeg til gengæld overhovedet ikke forstår, er reaktionen. Tysklands kansler, Angela Merkel, har sammen med otte andre regeringschefer skrevet under på et manifest – udarbejdet af det EU-glade parti European People’s Party – hvori det bliver foreslået, at alle EU’s skolebørn skal indoktrineres til at mene, at EU er så fantastisk, at vi bare skal have mere og mere og mere af det.

Denne undervisning i EU’s fortræffeligheder skal bruges til at tackle ”den voksende ignorance og EU-skepsis”, står der i manifestet.

Ifølge avisen The Telegraph støtter Merkel manifestets tanker om EU-undervisning i skolerne, fordi hun ønsker at give de kommende generationer af EU-borgere en øget historisk viden og en fælles europæisk identitet.

Jeg er bestemt en stor fortaler for, at vores skolebørn skal have en stor viden om europæisk historie, og de skal naturligvis være bevidste om EU’s rolle både i dag og tidligere i historien.

Men at vide er altså ikke det samme som at elske.

Vi lever – heldigvis! – ikke i et kommunistisk diktatur, hvor magthaverne manipulerer befolkningen til at mene og elske bestemte ting. Nej, vi lever i et demokrati, hvor borgerne har ret til at danne deres egne holdninger, uanset hvad den politiske elite måtte mene.

Derfor skal EU overhovedet ikke blande sig i, hvordan historielærerne omtaler EU i undervisningen. Og de skal ikke forsøge at plante særlige politiske tanker i skolebørnenes hoveder.

Den voksende EU-skepsis er både naturlig og fair, og hvis Merkel og hendes meningsfæller ønsker at ændre på situationen, kunne de passende begynde at rulle EU tilbage til det, der var engang – et fornuftigt europæisk samarbejde, der handlede om fred, frihed og frihandel. Og intet andet.

Så skal EU-begejstringen nok komme tilbage helt af sig selv – helt uden at udsætte børnene for indoktrinering.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.