Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Antorini blokerer for dansk skoleeksport til Kina

120 kinesiske skoler er klar til at købe undervisningskompetencer udviklet på en dansk efterskole, men børne- og undervisningsminister Christine Antorini siger nej.

Skolebørn i Kina kunne have godt af undervisning a la den, de danske børn får.

Det mener Odsherreds Efterskole i Nordvestsjælland, der gennem de seneste fire år har samarbejdet med en række kinesiske skoler for at udvikle undervisningskompetencer, der passer til asiatiske elever, med henblik på at begive sig ud på et eksporteventyr i milliardklassen af dansk pædagogik til Kina.

- Det er for os at se en helt enestående mulighed for at få fodfæste på det kinesiske marked og for at gøre den danske undervisningssektor til et eksporterhverv, siger efterskolens forstander, Tom Hagedorn, i en pressemeddelelse.

Han var for nylig i Kina for at præsentere de danske metoder for Shanghais Skolekommission, og her mødte oplægget begejstring fra ikke mindre end 120 kinesiske skoler, der nu har bedt om tilbud på undervisningskoncepter. Men det kan Tom Hagedorn godt glemme alt om, lyder det fra børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S).

- Jeg mener som udgangspunkt, at skoler som for eksempel efterskoler skal koncentrere sig om den opgave, de er godkendt til, nemlig at give vores børn den bedst mulige undervisning og dermed et godt grundlag for at sikre børnene en god fremtid. Skolerne skal ikke bruge ressourcer, herunder leder- og lærerkræfter, på at drive forretningsvirksomhed, lyder hendes svar på forstanderens ansøgning om dispensation.

Odsherreds Efterskole modtager nemlig offentlig støtte, og så er det ikke tilladt at drive forretning. Også selvom det er en forretning, der ifølge forstanderen kunne give det danske skolevæsen en solid økonomisk indsprøjtning.

- Vores mål er jo netop at give danske børn en undervisning i verdensklasse. Hvis vi måtte sælge vores metoder, kunne vi afsætte flere lærere og investere i skolens udvikling. Vi kunne løfte undervisningen op på det internationale niveau, som politikerne skriger på, og som vil være helt afgørende for børnenes fremtid i en globaliseret verden. Jeg forstår simpelthen ikke, at ministeren ikke kan se det perspektiv, siger Tom Hagedorn.

Han bakkes op af professor i økonomi ved Singapore Universitet og tidligere ambassadør i Singapore Jørgen Ørstrøm Møller, der frygter, at Antorini blokerer for en stor økonomisk gevinst for Danmark. Det er »næsten tragisk«, vurderer han.

- Der er ingen tvivl om, at Danmark ville kunne levere den kreativitet og individualisme, som asiaterne efterspørger, og potentialet er kolossalt. Der er meget få lande i verden, som har den erfaring og den tradition for pædagogik, som vi har i Danmark. Dermed har vi en konkurrencemæssig fordel, og hvis vi virkelig vil, kan vi gøre det her til en milliardforretning i løbet af ganske få år, siger han.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.