Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Analyse: Kan Danmarks indkøb af kampfly blive afgjort af en yndig skolepige?

Våbengiganten Boeing forsøger at sælge sit Super Hornet-kampfly på, at den kan sikre Danmark både et solidt luftforsvar og mere velfærd. Tilbage står spørgsmålet, om Folketinget køber den.

Annoncen her kunne Berlingskes læsere se over to hele avissider i avisen i onsdags – og det er blot ét af mange steder, hvor flygiganten Boeing udbreder sit budskab om, at danskerne vil være bedst tjent med at vælge Boeings Super Hornet, når afløserne for forsvarets F16-jagerfly skal findes. 
Annoncen her kunne Berlingskes læsere se over to hele avissider i avisen i onsdags – og det er blot ét af mange steder, hvor flygiganten Boeing udbreder sit budskab om, at danskerne vil være bedst tjent med at vælge Boeings Super Hornet, når afløserne for forsvarets F16-jagerfly skal findes. 

Bombarderet har danskerne været i over en uge med en massiv annoncekampagne for kampflyet Super Hornets øjensynlige fortræffeligheder.

Det er den amerikanske flyproducent Boeing, der har følt sig kaldet til at søsætte den pågående markedsføring i bl.a. landets aviser, forud for Folketingets beslutning om, hvilke kampfly der skal købes som erstatning for de nuværende F16-fly, der er på vej på pension. Og ifølge Boeings annoncer er der ingen grænser for, hvor godt det vil være for Danmark, hvis Folketinget kaster milliardinvesteringen efter netop deres fly frem for en af konkurrenternes – Joint Strike Figther fra Lochheed Martin eller Eurofighter Typhoon fra Airbus.

Boeing hævder i deres annoncer bl.a., at valget af deres kampfly vil medføre 10.000 danske arbejdspladser, og at Danmark vil spare 20 milliarder kr. ved at vælge Super Hornet.

»Om besparelsen på op til 20 mia. så skal bruges på skoler, hospitaler eller noget andet, er helt op til danskerne,« lyder det glad i en af Boeings annoncer, der af samme grund er illustreret af et billede af en yndig skolepige, der koncentreret skriver i et skolehæfte.

Ud over at man kan konkludere, at Boeing vil gå meget langt og bruge mange annoncekroner for at få en tocifret milliardordre i hus med den danske stat, så er kampagnen også et tydeligt bevis på, at afgørelsens time er nær.

Spørgsmålet er så, om den amerikanske flyproducents annoncekampagne er smart eller dumdristig.

Kampagnen kan blive et selvmål, da politikere kan blive bange for at vælge Boeings kampfly af frygt for at blive anklaget for at lade sig påvirke af udspekuleret markedsføring. Men Boeing rammer et ømt punkt, hvis det vel at mærke er korrekt, at Danmark kan spare 20 milliarder kr. ved at vælge deres kampfly.

Den gigantiske investering i nye kampfly er en udfordring, og den er ikke blevet mindre af, at samfundsøkonomien er trængt af stigende udgifter til flygtninge og meget andet. Selv om det naturligvis også handler om at vælge det kampfly, som tjener Danmark bedst med hensyn til både at deltage i militære aktioner, som i Syrien og Irak og til at forsvare dansk luftterritorium.

Men prisen på de mange nye fly kan blive en afgørende faktor, for selv om indkøbet af nye kampfly blev vedtaget med forsvarsforliget i 2012, så strides forligsparterne fortsat om finansieringen, herunder hvor mange nye kampfly, det er nødvendigt at købe.

De Konservative spillede i denne uge i Jyllands-Posten ud med, at de gerne vil have 40, og at de som et minimum vil have 30. Dette skete med en kommentar om, at »statens kerne­opgave nummer ét er selvforsvar«.

På den anden side i forligskredsen står de Radikale og SF, der finder indkøb af så mange nye fly helt unødvendigt. SF har tidligere udtrykt, at Danmark kan klare sig med 18.

Men bundlinjen er, at det forestående storindkøb ikke hviler i sig selv økonomisk. Aftalen er, at pengene til nye kampfly skal findes inden for forsvarets eget budget, og SF holder fast i, at dette skal overholdes.

Men uanset om Danmark vælger at købe det billigste kampfly, eller om man køber færre end planlagt, synes det helt urealistisk at holde det inden for forsvarets budget. Uanset hvad taler vi om et tocifret milliardbeløb, og hvis de Konservatives linje skal følges, kan det koste op til 30 milliarder kr.

Politisk er det naturligvis også en afvejning af, hvor stort et ønske det er, at Danmark fortsat kan føre en aktivistisk udenrigspolitik og tilbyde sine allierede, herunder ikke mindst USA, at gå med i militære aktioner med kampfly.

Men på den anden side er der altså problematikken om at have nok penge til borgernær velfærd. Våbengiganten Boeing forsøger at sælge sig på, at den kan sikre Danmark både et solidt luftforsvar og mere velfærd, men tilbage står spørgsmålet om, hvorvidt Folketinget køber den – og om indkøbet af kampfly vil blive afgjort af en yndig skolepige i en flygigants annoncer.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.