Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Advarsel i rapport om trætte ministerchauffører druknede

I 2004 foreslog en rapport, hvad man kunne gøre ved trætte ministerchauffører, der udgjorde sikkerhedsrisiko.

Se mere

København. De chauffører, der fragter ministre rundt i landet, har til tider så lange arbejdsdage, at de føler sig til fare for både sig selv, ministeren og medtrafikanter.

Det fortæller flere ministerchauffører anonymt til Ritzau. Allerede i 2004 viste en undersøgelse fra Finansministeriet, at de fleste ministerier havde problemer med at overholde hviletidsbestemmelserne.

- Det er en væsentlig risiko for sikkerheden for såvel minister som chauffør samt for de potentielt involverede i færdselsuheld, lød det i rapporten.

Undersøgelsen blev sat i søen af ministeriernes departementschefer, og den fremsatte også løsningsforslag.

Blandt andet et pilotprojekt, hvor chaufførerne fra fem til otte ministerier blev slået sammen i en pulje.

- Samlingen i Finansministeriet vil i det daglige lette koordinationen, idet chaufførerne er samlet under en fælles ledelse, lød det i rapporten:

- En bedre udnyttelse af ressourcerne vil nedbringe den manglende overholdelse af de generelle hviletidsregler og dermed øge kørselssikkerheden og gavne de enkelte chaufførers arbejdsmiljø.

I dag fortæller flere af ministerchaufførerne til Ritzau, at en stor del af problemet ligger i, at de er ansat i hver deres ministerium.

- Systemet lukker fuldstændig øjnene, fordi alt omkring ministeren bare skal køre derudad, og så håber man, at alt går, siger en chauffør.

- Jeg er ene mand mod et helt ministerium af jurister og Djøf'ere, tilføjer han.

Tilbage i 2004 blev Finansministeriets undersøgelse sendt til høring i de øvrige ministerier. Men arbejdet blev aldrig færdiggjort, så der findes ikke en endelig, officiel rapport, oplyser Moderniseringsstyrelsen.

Der var blandt ministerierne ikke tilstrækkelig opbakning til rapportens forslag, lyder det videre.

Der er således ikke ændret på, at det er de enkelte ministeriers ansvar, at hviletidsbestemmelserne overholdes.

Ingen ministerier har nogen kommentar. Forelagt kritikken henviser de til Ministeriet for offentlig innovation.

Ritzau forsøger at få en kommentar fra minister for offentlig innovation Sophie Løhde (V), der har ansvaret for styringen af den offentlige sektor.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.