Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Tre metoder til mere glæde i hverdagen

En speciallæge i psykiatri giver i sin nye bog teknikker til, hvordan man kan lære at styre sit humør.

Bogen ”Mindfulness” handler om, at det er lige så vigtigt at træne sindet som at træne kroppen. For også mentalt skal man være i god form. På den måde lærer man at kontrollere kroppen og mærke, når kroppen stresser, så man kan løsne op og undgå både spændinger og hovedpine.
Bogen ”Mindfulness” handler om, at det er lige så vigtigt at træne sindet som at træne kroppen. For også mentalt skal man være i god form. På den måde lærer man at kontrollere kroppen og mærke, når kroppen stresser, så man kan løsne op og undgå både spændinger og hovedpine.

Irriterer det dig, at der er meget støj omkring dig?  Så prøv at forholde dig helt stille, lyt til lydene og koncentrer dig om larmen frem for at beklage dig over, at den er der.

Det foreslår speciallæge i psykiatri, Lone Overby Fjorback, som netop har fået udgivet bogen ”Mindfulness” gennem Psykiatrifondens Forlag.

Bogen handler om, at det er lige så vigtigt at træne sindet som at træne kroppen. For også mentalt skal man være i god form. På den måde lærer man at kontrollere kroppen og mærke, når kroppen stresser, så man kan løsne op og undgå både spændinger og hovedpine. Men man lærer også at styre sit humør.

"Mennesket har en klageånd; livet bliver meget bedre, når solen begynder at skinne, og når arbejdet er overstået. Men støjen på arbejdet forsvinder jo ikke, fordi man klager over den. Mindfulness handler om, at man ikke skal gøre noget – man skal lære at modtage. For der er så mange situationer, hvor man ikke kan ændre på tingene, selv om de er forfærdelige," forklarer Lone Overby Fjorback.

Den evne til at tage imod og kontrollere kroppen og sindet kan man ifølge Lone Overby Fjorback opnå gennem tre metoder.

Metode 1
'Bodyscan': Du ligger helt stille i mindst ti minutter og gør ingenting. Andet end at forsøge at "scanne" eller mærke kroppen - ikke tænke på den, men bare forsøge at mærke armene, benene, maven og de andre kropsdele.

"Det er både fantastisk og røvkedeligt at ligge helt stille på den måde," siger Lone Overby Fjorback. "Men det er vigtigt at tage sig tid til sig selv og træne evnen til at mærke sin krop. På den måde kan man lære selv at regulere stresstilstanden i kroppen og samtidig kontrollere sine tanker og følelser. Som barn er man bare i kroppen, men det glemmer vi helt, når vi bliver voksne, fordi vi har så meget i hovedet."

Læs også:
7 principper for mindfulness

Metode 2
Næste skridt er at observere, hvad der sker i sindet. Sæt dig ned og lav ingenting. Lad tankerne og følelserne komme af sig selv. Hvad sker der i dit hoved? Prøv at observer dit indre billede på samme måde, som du observerer dine omgivelser.

Typisk vil der komme mange negative tanker. De fleste mennesker kommer i kontakt med en form for mindreværdsfølelse, når de tilbringer tid med sig selv, mener Lone Overby Fjorback.  Kunne man være en bedre mor? Gør man det godt nok på arbejdet? Hvorfor får man ikke højere karakterer? Man finder ud af, at man egentlig hellere vil være sig selv i en mere perfekt udgave, mener hun. Men man skal forsøge at lade de negative tanker komme og gå igen.

"Hvis der er en lille ting, der generer en, så er sindet klar med en hel roman om det. Føler du dig for eksempel snydt på arbejdet, fordi en kollega har fået den forfremmelse, du fortjente, vil du begynde at tænke, at du ikke burde føle dig snydt, men i stedet burde være glad på din kollegas vegne. Det vil føre til endnu flere negative tanker. Mange følelser skal man bare lære at lade passere. Man skal lære at holde hovedet koldt," siger Lone Overby Fjorback.

Metode 3
Det sidste trin handler om det, Lone Overby Fjorback betegner som 'medfølelse'. Der er ikke tale om medfølelse i ordets egentlige betydning, men om at forbedre relationen til sig selv og acceptere den, man er.

De fleste har et billede af, hvordan de gerne vil være. Men stemmer virkeligheden overens med det billede? Stemmer dine handlinger overens med dine ambitioner? Sæt dig gerne mål og gå efter dem – men hvornår bevæger du dig i retning af dine mål, og hvornår bevæger du dig væk fra dem?

"Når du f.eks. bliver fornærmet og vred – bevæger du dig så i retning af verdens bedste ægteskab eller i retning af at være en gammel, bitter dame, som egentlig ikke er så rar at være sammen med?" spørger Lone Overby Fjorback retorisk.

"Det handler om at gå i retning af det, du ønsker. Og om at leve op til det, du prædiker."

Lone Overby Fjorback kommer også med et eksempel på en nybagt far, der var så opsat på at blive en god far og så bekymret for, om han kunne leve op til den ambition, at han ikke fik øje på det, når barnet smilede til ham.

"Man kan nemt få så travlt, at man glemmer at mærke livet," siger hun. "Derfor er det virkelig vigtigt at bruge tid med sig selv og på at mærke kroppen og registrere sine tanker. Den koncentration overføres til andre aspekter af livet; man bliver bedre til at dirigere opmærksomheden hen, hvor man gerne vil have den, og man bliver bedre til at være til stede og til at opleve livet."

Læs også:
7 principper for mindfulness
Midt i en tilstand af ingenting
Skru ned for lækkersulten med chokolade-meditation
Web-tv: Styr dit hjerte og opnå indre ro

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.