Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

To chefer om nærvær og mindfulness

Jesper Brøckner, adm. direktør i Telia, og Peter Joensen, kontorchef i Skat, har begge været på kursus i mindfulness. Se her hvad de siger om evnen til at være i nuet.

Jesper Brøckner, adm. direktør i Telia
Har været på kursus i mindfulness med Telias direktion.

»Jeg ville aldrig kunne klare det job, jeg har som direktør i én af landets 100 største virksomheder med en række bestyrelsesposter ved siden af, hvis jeg ikke var i stand til mentalt kun at være ét sted af gangen. Det ville ikke kunne lade sig gøre.

Vil man have en vis succes, er man nødt til at kunne være nærværende og opmærksom dér, hvor man er lige nu.

Jeg er til en lang række møder hver eneste dag, og for mig er det vigtigt, at jeg ikke tumler ind til et nyt møde med en helt masse i baghovedet fra et tidligere møde på dagen eller med en samtale, jeg måske lige haft. Jeg har lært at fokusere skarpt på det, jeg er i gang med lige nu, og derfor kan jeg påtage mig ret meget.

Se også:
Vi vil lære at leve i nuet
Skru ned for lækkersulten med chokolade-meditation

Og så skynder jeg mig aldrig. Jeg kan godt lide den der med »If you want to go fast, go slow«. Det samme gælder i mit privatliv. Hver lørdag køber jeg ind sammen med min kone. Det prioriterer jeg højt, for det er en måde, vi nyder at være sammen på. Eller også tager vi på marked på Bellahøj, og så er det dér, jeg er 100 procent til stede. Nærvær giver overskud, det er min erfaring.

Men selv om det er vigtigt at være til stede i nuet, er det også vigtigt at kunne se frem til noget og have noget at glæde sig til. Jeg sørger som regel for, at jeg har noget særligt at glæde mig til med tre måneders mellemrum.

Det kan være en rejse, en fest eller noget andet, det behøver ikke altid være noget stort. Forventningen om noget godt er med til at holde gnisten intakt. Når jeg skal forsvinde ind i mit eget rum og slappe helt af, så bliver det med min iPhone og en stille blues.«

Næste side: Peter Joensen, kontorchef i Skat

Peter Joensen, kontorchef i Skat
Har været på kursus i mindfulness med skat.

»Det er sådan en light-udgave af mindfulness, jeg har taget til mig. Det harmonerer godt med, at jeg kan fortsætte den livsindstilling og filosofi, jeg har haft igennem mange år. Nemlig at der er nogle grundvilkår, man ikke kan ændre på, og så er der en række ting, man sagtens kan forsøge at ændre på. Vil man ændre på noget gælder det om at tage et ansvar og vælge, om man vil være offer eller aktør.

Hvis man er offer oplever man det som om, at tingene bare sker henover hovedet på én, og at det kan man ikke lave om på. Men hvis man vælger at være aktør i det, der faktisk kan ændres, så skal man være opmærksom og nærværende i det, man beslutter sig for at forsøge at lave om på.

Jeg tør godt sige, at jeg stort set aldrig er stresset, selv om jeg på mange måder lever et travlt liv, også privat.

Jeg er ret god til at se på, hvad der er vigtigste lige nu, tage en ting ad gangen og er i stand til at lukke alt andet ude, der ikke har med lige præcis det at gøre. Jeg kan f.eks. ikke ændre på, at der kommer en askesky, så det bruger jeg ikke energi på. Desuden er jeg god til at vælge til og fra, fordi jeg er nærværende i mine valg og mine beslutninger. Der tales også meget om alle de steder, vi skal være online i dag. Jeg tror, der er mange, der bange for at gå glip af noget, og så er risikoen for at blive mindre nærværende større.

Jeg er ikke så bange for at gå glip at noget, så for mig handler det generelt om at vælge de steder, jeg vil være på og har bestemt mig for. Jeg kan ikke være alle steder på en gang, hvis jeg gerne vil være det på den nærværende måde, for eksempel i forhold til opgaver, medarbejdere, parforholdet – og selvfølgelig mine børn.«

Se også:
Vi vil lære at leve i nuet
Skru ned for lækkersulten med chokolade-meditation

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.