Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Fra Warhol til White

Den britiske kunstner Dave White udstiller lige nu i København. Kald ham hvad som helst. Bare ikke Andy Warhol.

Popkunstneren Dave White.
Popkunstneren Dave White.

Der er ting, som det forventes, at man skriver, og som man egentlig burde, selvom man næsten ikke orker. Sådan er det ofte, når pladeselskaber, forlag, Pr-bureauer og deslige skal sælge sine kulturprodukter til vi medier. For de ved, og vi ved, at de ved, at den gode historie ofte skal have et par smart formulerede sætninger med sig for at finde vej til jer læsere.

Men ofte kan et for længe siden formuleret ord hænge ved, selvom det er lang tid siden, at det gav mening. 

Det er derfor, jeg vægrer mig ved at skrive, at Dave White er »vor tids Andy Warhol«. Fordi det er blevet sagt og skrevet så mange gange, at man kunne komme til at tro på det. Ligesom at Carlsberg skulle være verdens bedste øl eller Gillette det bedste en mand kan få. Man kunne jo komme til at tro på det.

For selvfølgelig er Dave White ikke vor tids Andy Warhol. Ingen er vor tids Andy Warhol. Kun Andy Warhol er vor tids Andy Warhol.

Det gør dog ikke Dave White mindre interessant. Tværtimod. Hvem har i øvrigt lyst til at være den nye noget-som-helst?

Men når du nu klikkede på denne historie, skal du selvfølgelig ikke snydes for, hvorfor det er så oplagt at sammenligne White og Warhol. Ligesom popkunst-kollegaerne Roy Lichtenstein og Andy Warhol låner Dave White også temaer fra masse- og populærkulturelle genrer som film, reklame og musik og bruger dem i sin farvemættede figurative kunst.

»StarWars«, Coca-Cola, westernfilm, MTV, »South Park«, Nike Air Jordan-sko, AOL og Microsoft er nogle af den vestlige populærkulturs mest ikonografiske brands, som Dave White har fortolket. Men hvor Andy Warhol aldrig sløvede sit ironiske blik på massekulturen, er Dave Whites popkunst snarere hyldester og kærlighedserklæringer til de ting, han fortolker. Der er ikke meget sarkasme, ironi eller kritisk distance i Whites udgaver af Cherry Coke eller Jordan-sko. Skydevåben har han også tidligere brugt flittigt som motiv. Ikke som genstand for kritik men for deres æstetiske kvaliteter.

Han maler snarere det, han elsker og har et nostalgisk forhold til. Alt det, som han blev påvirket af som barn og som har slået rod i ham.

»Jeg har altid hjertet med i det, jeg maler,« har han tidligere sagt i et interview med Berlingske om hvorfor, han ikke ønsker at kritisere globalisering og kapitalisme.

Men den altoverskyggende årsag til, at det ikke giver mening at sammenligne Dave White med Andy Warhol er den, at hans nye værker, som han nu udstiller på Galleri Jules Julian i København er blottet for referencer til popkunsten. Kultegningerne som udstillingen »Monochrome« består af, er snarere et meditativ studium af dyr, som på en gang er følsomt og ekspressivt.

»Jeg vil ikke sige, at nogen bestemt har påvirket mig. I dag har jeg stor respekt for hundredevis af kunstnere, og hvis jeg skal komme med min Top-5 må det være Van Gogh, Rembrandt, Takashi Murakami, Roy Lichtenstein og Picasso,« siger han.

Hov, hvor blev Andy Warhol af?

»Monochrome« kan ses hos Galleri Jules Julian i Palægade 7, 1261 Kbh. K fra 21. september til 19. oktober.

Julesjulian.dk

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.