Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
70 år 20. januar

Mystisk succes-instruktør kan umuligt blive mainstream

»Twin Peaks«-instruktøren, David Lynch, vil ikke fortolke sine egne film.

David Lynch.       Foto: Peter Steffen
David Lynch.       Foto: Peter Steffen

Når en anmelder skriver om et eller andet, det være sig en film, et teaterstykke, et maleri eller musik fremfører, at det indeholder en Lynch-stemning, så ved de fleste af os nok, hvad det er, han eller hun mener. Eller måske...

Det skyldes ikke mindst David Lynchs nok mest berømte værk TV-serien »Twin Peaks«, der kørte nogle år fra 1990 og frem. Som udgangspunkt var og er David Lynch ikke mainstream, og det er »Twin Peaks« heller ikke – alligvel var der noget tiltrækkende ved serien om et mordmysterium i en lille amerikansk flække, hvor der bor bizarre karakterer, og som er spækket med overnaturlig symbolik. TV-seerne accepterede dialoger, der var for langt ude til at give mening, men gentog dem alligevel i alle mulige indforståede sammenhænge, mens serien stod på. »Twin Peaks« handler om mordet på den smukke Laura Palmer og FBIs Special Agent, Dale Coopers, der skal opklare det.

Serien kom til at betyde mere end en krimi-serie normalt ville gøre, for den gennembrød også 80ernes actionprægede og ret overfladiske TV-serier-format.

Men David Lynch er meget andet end det. Ikke mindst bliver han som minimum husket for to film på det store lærred, nemlig »Elefantmanden« og »Blue Velvet« fra henholdsvis 1980 og 1986.

»Elefantmanden« er en sørgmodig film om en vanskabt mand i det victorianske London. Han bærer blandt andet rundt på et hoved, der på grund af udvoksninger vejer syv kilo, og resten af kroppen er også misdannet. Men John Merrick, som elefantmanden hed, var en intelligent fyr, som fik lov til at bo på hospitalet på grund af den flinke læge, der dog begynder at have sin tvivl om, hvorvidt han i virkeligheden udnytter den deforme mand.

I hovedrollerne var folk som John Hurt, Anthony Hopkins, Anne Bancroft og John Gielgud. Filmen blev en kommerciel succes og modtog hele otte Oscar-nomineringer, herunder bedste instruktør til David Lynch.

 

I 1986 kom filmen »Blue Velvet«, der vel for alvor introducerer David Lynchs mørke og mystiske univers over for et bredere publikum. Filmen handler om en universitetsstuderende, Jeffrey, spillet af Kyle MacLachlan, der ved et tilfælde finder et afskåret øre på en gåtur i skoven. Jeffrey forsøger at finde kroppen, som øret stammer fra, og inden længe er han på vej ind bag facaden i den lille by Lumberton. Isabella Rossellini spiller en plaget natklubsangerinde, og Dennis Hopper en modbydelig psykopat, der styrer en lokal forbryderbande. David Lynch blev endnu en gang nomineret til en Oscar – dog uden at vinde den.

Hvor »Twin Peaks« og Blue Velvet« tager lilleby-atmosfæren under behandling, så foregår »Mulholland Drive« i storbyen.

I »Lost Highway« bliver det hele endnu sværere at forstå, og filmen fik ikke ligefrem ros, men levede dog stærkt på lydsiden, der indbefattede navne som David Bowie, Marilyn Manson, Rammstein, Nine Inch Nails og The Smashing Pumpkins,

Selv om David Lynchs filmunivers er mystisk, og en forklaring aldrig ligger lige for, vil han være den sidste til at fortolke egne film, som han her fortæller i et interview med Berlingske-journalisten Kristian Lindberg:

»Filmen er filmen! Det er ligesom at læse en bog, hvor forfatteren for længst er gået bort. Alt, du har at forholde dig til, er bogen. Du kan ikke tale med forfatteren, men du kan få det ud af bogen, som du selv ser i den. Du kan vide ting intuitivt og drage dine egne følgeslutninger. Det kan være meget givende eller frustrerende, måske opgiver du, og smider bogen væk. Men forfatteren er borte, og måske arbejdede han, eller hun, på den i årevis for at sætte den sammen på en måde, der føltes rigtig for ham.«

David Lynch er mere end film. Han maler, han producerer eksperimenterende digitale værker, og han er en ivrig tilhænger af Transcendental Meditation, som han både skriver bøger om og holder foredrag om.

En fortsættelse af »Twin Peaks« er i øvrigt i støbeskeen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.