Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Med tråde og håndværk

70 år: Randi Studsgarth er en original tekstilkunstner, der i kraft af eksperimenter og studier har bragt håndværket videre til nye muligheder.

Randi Studsgarth har det sidste halve år arbejdet i Pakhuset ved Gammel Dok på Christianshavn.
Randi Studsgarth har det sidste halve år arbejdet i Pakhuset ved Gammel Dok på Christianshavn.

Hun var blandt initiativtagerne til udstillingsgruppen Dansk Gobelinkunst. Studsgart var med til at få trommet »de gennemgående« vævere, gulvtæppefolket sammen til et fornyet udstillingsinitiativ. Det var tanken, at man ud over det kunstneriske også ville signalere betydningen af det gode håndværk.

Studsgarth var også blandt pionererne der fik gennemført Nordisk Textiltriennale fra 1973.

Første udstilling fra Gobelingruppen var i 1998. Her mødte Studsgarth op med den næsten seks kvadratmeter store billedvævning »Krønike«, der berører menneskets grænseoverskridende nysgerrighed, naturkræfterne og barbariet, der lurer under overfladen.

Gobelinvæverne har gennem mange måneder forberedt sig til 10 års jubilæet, Til marts og april vises de nye gobeliner på Johannes Larsen Museet i Kerteminde og fra august vises udstillingen af de splinternye tekstilbilleder i Dansesalen på Kronborg Slot.

Hun har det sidste halve år nydt at arbejde i Statens Værksteder for Kunst og Håndværk i Pakhuset ved Gammel Dok på Christianshavn, så der nu foreligger et værk, seks meter højt og 90 cm bredt udført med strukturerede fine papirgarner fra Kyoto i Japan.

Efter fødselsdagen venter en spændende fase: Påtrykning af motiver i farver. Her bliver citater fra et af væveren Kniepers Kronborgtapeter, Frederik II med sin søn Christian (IV). Desuden motiver fra Tycho Brahe samt det ældste billede fra København. Det er et billede fra 1580, og så et motiv fra vore dage.

Randi Studsgarth tog afgang fra Kunsthånsværkerskolen i 1960 og rejste kort efter til gobelinskolen i Aubusson ved Paris. Siden 1961 har hun haft eget værksted, og gennem årene har hun foretaget studierejser bl.a. til Japan, Kina, Burma og Indonesien.

Hun har udført talrige udsmykningsopgaver i samarbejde med arkitekter i ind- og udland, og hun er blevet hædret med arbejdslegater fra Kong Frederik og Dronning Ingrids Fond, Nationalbankens Jubilæumsfond, Satens Kunstfond og C.L.Davids Fond.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.