Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
60 år 12. februar

Med bøger har du to liv

Jørgen Balle Olesen har gjort Saxo til landets største oline- boghandel. Han er vokset op i en boghandlerfamilie, elsker at læse og tror på en lys fremtid for den trykte bog.

Jørgen Balle Olesen tror både på den digitale og trykte bog.
Jørgen Balle Olesen tror både på den digitale og trykte bog.

I 2005 gjorde Jørgen Balle Olesen et køb, som skulle vise sig at blive en usædvanlig god forretning.

Dengang var online-handel for de fleste en lidt abstrakt måde at købe varer på, men Jørgen Balle Olesen, der er vokset op i et boghandlerhjem på Østerbro i København, havde kigget mod USA og set, at folk i stigende købte ind online. Han var allerede i 2001 begyndt at sælge bøger via nettet og med købet i 2005, fik han for alvor slået hul i muren.

Virksomheden, som han købte, var netboghandelen Saxo.com, som var grundlagt af forlagene Gyldendal og Munksgaard og opkaldt efter Saxo Grammaticus. Oprindeligt var ideen, at kunderne kunne bestille bøger via Saxo.com og så hente dem i deres lokale boghandel.

I løbet af kort tid gjorde Jørgen Balle Olesen Saxo til en moderne netboghandel, hvor man købte og betalte på nettet og fik bøgerne sendt direkte hjem.

»Jeg kunne se, at der var et potentiale, og at de andre sov i timen. Det spændende for mig var, at man kunne købe bøger uden at skulle ind i en butik. Der var noget tryllekunst over det,« siger Jørgen Balle Olesen i dag.

Det er gået ham godt. Der er godt 80 ansatte, og Saxo står for ca. 80 pct. af online-salget af bøger i Danmark og 20 pct. af det samlede danske bogmarked. Jørgen Balle Olesen er med andre ord blevet en af bogmarkedets store spillere.

Hans forældre overtog i 1961 boghandelen på Østerbrogade 200, som han i dag driver videre ved siden af Saxo.com.

»Både min søster, som er blevet forlægger, og jeg selv er vokset op med at skulle hjælpe til i butikken, og det var også bøger og boghandel, som vi talte om ved middagsbordet. Begge mine forældre læste meget – min mor nærmest en bog om dagen. Jeg elsker også selv at læse. Med bøger har man næsten to liv – det daglige og så det magiske og vilde, man møder i bogen,« siger Balle Olesen.

Efter studentereksamen besluttede han sig for at gå en anden vej end forældrene, fordi 24-7-jobbet som selvstændig ikke virkede tillokkende for en ung mand med udlængsel. Derfor uddannede han sig til cand.merc., og i nogle år arbejdede han for norske Statoil, inden han kom til at arbejde med ulandsprojekter for Danida og Red Barnet. Han har bl.a. stået for uddannelse af barfodslæger i Bolivia og arbejdet som international projektadministrator i lande som Rwanda, Uganda, eks-Jugoslavien og Azerbadjan. Siden 1998 har han beskæftiget sig med salg af bøger, lydbøger og e-bøger, og spørger man ham om bogens fremtid, er svaret fuldt af forår.

»Vi får mere og mere fritid pga. af robotter og kunstig intelligens, og det vil føre til en kulturel renæssance, så jeg er ikke bekymret for den trykte bog. Den vil ikke blive ramt på samme måde som salget af plader og DVDer. Online-salget af bøger vil stige – bogen er en vare, der egner sig godt til den salgsform.«

Men hvad med den gode gamle boghandel, hvor kunderne kan dufte bøgerne, bladre og spørge om råd? Er boghandlersønnen fra Østerbro ikke ked af, at mange boghandlere må dreje nøglen om?

»Jeg har jo stadig butikken på Østerbrogade, og den tilbyder noget andet end nethandelen. Engang kendte boghandleren de enkelte kunder og vidste, hvad de ville have. Sådan er det ikke mere. Teknologien kan noget andet og er ved at tage over, og den udvikling er jeg med til at skubbe til med en blanding af algoritmer og litteraturkyndige medarbejdere. Men det ville da være dejligt, hvis der i hver en by var en boghandler, ligesom der skal være et bibliotek,« siger Jørgen Balle Olesen.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.