Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Koncentrerede landskabsoplevelser

60 i 2. maj. Landskabet og Bibelen er tilbagevendende motiver for Maja Lisa Engelhardt. Men hun illustrerer ikke i klassisk forstand. Hun fortæller om sine egne oplevelser.

PR-foto .
PR-foto .

Landskabet er af afgørende betydning for maleren Maja Lisa Engelhardt. Det samme er Bibelen. Den læser hun i hver dag – og når hun har mulighed for det, går hun en tur i landskabet.

Begge dele har hun malet. Ikke som illustration, men som abstraktion. Det er hendes oplevelse af for eksempel landskabet. Og det kan meget vel være en anden end den, man umiddelbart ser. Brændende tornebuske er heller ikke hverdagsfænomener.

Selv har Maja Lisa Engelhardt meget præcist engang forklaret, at:

»Jeg holder meget af det nordvestsjællandske landskab, og jeg er fortrolig med det. Dets buske, blomster, træer, fugle, lysglimt, landskabets linjer og himlen over det. Men jeg maler ikke i landskabet. I landskabet oplever jeg. Jeg arbejder i mit atelier, og resultatet bliver et koncentrat af mine landskabsoplevelser. Når jeg så efter kortere og længere tid igen kommer igennem landskabet, kan jeg godt se, at der er en bevægelse i træerne eller et parti af himlen, nogle buske eller måske nogle agerhøns, der minder om noget i mine billeder.«

Maja Lisa Engelhardt er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi. Hun tøvede længe med overhovedet at udstille, men da det så skete med udstillingen med det sigende navn »Klædebon« i Nikolaj Kunsthal i 1985, blev det en opsigtsvækkende debut.

Hun placerede sig lige fra begyndelsen i en kategori helt for sig. Skønt sproget var lettere – og lyrisk – ekspressionistisk, var hun ikke endnu et ekko af Cobra-generationen, og hun mindede slet ikke om sine generationsfæller blandt de vilde malere, der i de år nærmest dominerede den unge kunstscene. Lige fra begyndelsen var det landskabet og de bibelske fortællinger, der har været tematisk centrale for Maja Lisa Engelhardt. Gennem årene har hun efterhånden udsmykket 27 kirker i Danmark og tre i USA.

Da Det Danske Bibelselskab for to år siden fyldte 200 år, udkom en ny udgave af Bibelen med illustrationer af Maja Lisa Engelhardt.

Hun har blandt andet vist sine malerier i Glyptoteket og på Nivaagaard samt i gallerier i ind- og udland og er repræsenteret i vigtige samlinger som Ny Carlsbergfondet og på Statens Museum for Kunst.

7. maj åbner en udstilling af tryk på Fyns Grafiske Værksted i Odense. Udstillingen vises måneden ud. Og 25. juli viser Heltborg Museum i Thy en udstilling af værker, der har med Maja Lisa Engelhardts udsmykning og farvesætning af den nærliggende Lodbjerg Kirke at gøre.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.