Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
50 år 8. februar

Kørners kontor og kvaler

John Kørner har fornyet maleriet i Danmark. Blandt andet ved at sætte problemer under debat. Både maleriets problemer og verdens problemer.

Billedkunstner John Kørner behandler blandt andet nogle af tidens problemer i sine billeder. Arkivfoto: Emil Hougaard
Billedkunstner John Kørner behandler blandt andet nogle af tidens problemer i sine billeder. Arkivfoto: Emil Hougaard

Undertiden afgår maleriet ved døden.

Det er der i hvert fald nogle, der siger, at det gør. Alt er malet tidligere, hedder det, og installationer er under alle omstændigheder meget mere interessante.

Men så dukker der altid en skikkelse op som John Kørner – 50 år i morgen – og viser, at maleriet alligevel ikke er dødt. Det er stadig fyldt med muligheder. Der er stadig udfordringer i det. Eller problemer, man kan behandle gennem maleriet, som John Kørner har gjort det. Med energi og originalitet.

I sine billeder har John Kørner eksempelvis behandlet nogle af tidens påtrængende problemer fra danske soldaterskæbner til handlede kvinder, fra menneskets forhold til naturen til den arkitektur, der omgiver os og så at sige spærrer os inde, som temaet var i Kørners udstilling i Brandts i Odense sidste efterår.

John Kørner folder et drama og et landskab ud foran betragteren. Politisk kunst vil være en for snæver betegnelse for billederne. Snarere kan man sige, at kunstneren bearbejder virkelighedens problemer gennem maleriets muligheder.

Udstillede på Roskilde Festival

John Kørner blev hen over midten af 1990erne uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Også Kørner havde undervejs en hektisk udstillingspraksis, mens han studerede – blandt andet med udstillingsstedet Kørners Kontor i forskellige kunstnerdrevne gallerier i København samt i det offentlige rum.

Et blandt flere humoristiske højdepunkter under akademitiden var en fire-fem meter høj Buddha-statue forestillende Master Fatman, der blev opstillet under Roskilde Festival i 1994, for selv om maleriet med tiden er blevet det foretrukne medium, arbejder Kørner også med skulptur og keramik, med glas og med grafik.

Talentet og fliden har resulteret i adskillige markante udsmykningsopgaver som for eksempel til Skuespilhuset ved Københavns Havn og Frederik VIIIs Palæ på Amalienborg. Til Kronprinsparrets residens har Kørner malet et stort maleri forestillende to danske soldater, der bliver ramt af en vejsidebombe i Afghanistan.

John Kørner er tilknyttet et af Londons og et af Københavns mest fremtrædende gallerier; henholdsvis Victoria Miro Gallery og Galleri Bo Bjerggaard. Hos sidstnævnte åbner han udstilling på fredag. Udstillingen hedder »Blue bedroom« og kan ses til 1. april. Senere på året – med åbning 18. juni – vises den hidtil største præsentation af John Kørner på Charlottenborg.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.