Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Hun klæder teatret på

50 i dag. Camilla Bjørnvad var med i en ny bølge af moderne scenografer, som erobrede teaterscenen i 1990erne. I dag er hun en af dansk film og teaters mest erfarne scenografer.

Foto: Ólafur Steinar Gestsson
Foto: Ólafur Steinar Gestsson

Hvem har egentlig indrettet TV-heltinden Anna Pihls hyggelige lejlighed? Hvem bestemmer, hvordan Snedronningen, Den stundesløse eller Hedda Gabler skal bo? Hvordan Tjekhovs kirsebærhave eller Brødrene Løvehjertes eventyrland skal se ud?

For nu bare at nævne et par af de opgaver, som en af dansk film – og teaters mest erfarne scenografer, Camilla Bjørnvad, har skabt de visuelle rammer for. Listen over de produktioner, hun har været med til at klæde på, siden hun forlod det, der dengang hed Statens Teaterskole i 1992, er lang.

Allerede på teaterskolen gjorde hun sig gældende med sans for stil og stoflighed. Hun har siden været rundt om det meste på de danske teaterscener.

Fra begyndelsen gjorde hun sig stærkt gældende som en af de unge (kvindelige!) scenografer, der erobrede teaterscenen i 1990erne.

 

Med den næsten ikoniske betontunnel-scenografi til »Gasolin Teaterkoncert«, som hun sammen med kollegaen Marianne Nilsson skabte på Dr. Dantes Aveny, hvor det visuelle spillede en fremherskende rolle, manifesterede hun sig som en af de scenografer, der ikke længere blot skabte dekoration, men var aktivt meddigtende i forhold til en teaterforestillings udtryk.

»Der er jo ingen, der ønsker at være usynlig, men hvis publikum oplever forestillingen som en helhed, at de ikke tænker over scenografien alene, men som en med-energi, så har scenografien opnået den bedste rolle, den kan have,« sagde hun til Netudgaven for et par år siden.

 

Og siden er det gået slag i slag med den ene opgave efter den anden. På teatret, hvor hun ikke mindst har skabt både funktionelle og fantasifulde scenografier til store klassikere på en lang række teatre.

I de senere år særdeleshed på landsdelscenen i Odense, hvor hun har haft et tæt samarbejde med instruktør og teaterchef Jens August Wille. Hun har udvidet perspektivet på Teatret ved Sorte Hests lille, sorte æske, fyldt Det Kongelige Teaters store scener ud. Skabt håndterbare turneteaterscenografier til Folketeatret.

Hun spænder fra »Søs og Kirsten« til »Antonius og Cleoptra«, fra satiregruppen »Emmas dilemma« til operaen »Boris Gudonov« i Göteborg.

Jo, hun har også haft en del opgaver i de skandinaviske nabolande, ligesom film og TV har haft bud efter hende, for eksempel til julekalenderen om »Jesus og Josefine« eller filmene om »Min søsters børn«.

Som scenograf sanser hun hele tiden verden, lægger mærke til konkrete detaljer, for dem skal hun kunne genskabe i en nok så abstrakt scenografi for at give publikum nogle holdepunkter og pejlemærker.

Når hun bliver stillet foran en ny opgave, nærlæser hun manuskriptet, taler med instruktøren og opsøger så den nødvendige inspiration for at kunne udføre skitser, modeller og storyboards, der delagtiggør instruktøren og resten af holdet i hendes ideer.

Et tæt samarbejde med lysdesigneren er også afgørende.

Ved siden af teaterarbejdet har Camilla Bjørnvad kunnet bruge sin rummelige fornemmelse i museumsverdenen, hvor hun blandt andet. har været med til at opbygge udstillinger på Louisiana og Danmarks Tekniske Museum.

Hun har også haft en finger med i spillet, da det københavnske Hotel Alexandra indrettede danske retro-hotelværelser i forbindelse med en renovering.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.