Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
70 år 4. marts

Hans mor blev myrdet og han selv blev forfatter

James Ellroy er en af de store amerikanske krimiforfattere, stilistisk særegen ordknap og illusionsløs.

James Ellroy var caddie på golfbanen i sin ungsom. Quique Garcia/EPA
James Ellroy var caddie på golfbanen i sin ungsom. Quique Garcia/EPA

Min mor blev voldtaget og myrdet, da jeg var ti år,« fortalte James Ellroy, da jeg traf ham første gang. Det var for omtrent 30 år siden. Jeg måtte have set rystet ud, så tilføjede han: »Jeg har også siddet i fængsel.«

Han sad og spise en isdessert, mens han talte. Mine hænder begyndte at ryste let, mens jeg noterede det bedste, jeg havde lært.

Normalt har kriminalforfattere et mere eller mindre teoretisk forhold til forbrydelser og opklaringen af forholdene omkring dem, men den var god nok. Lee Earle »James« Ellroy blev født i Los Angeles. Hans mor, Geneva Odelia, var uddannet sygeplejerske og hans far var bogholder, skørtejæger og på et tidspunkt forretningsfører for filmdivaen Rita Hayworth. Efter forældrenes skilsmisse boede han sammen med sin mor, og da han var ti år blev moderen voldtaget og myrdet. Morderen blev aldrig fundet og sagen blev henlagt. Ellroy blev traumatiseret af mordet på sin mor og måtte senere kæmpe sig ud af en depression.

Som stor dreng var Ellroy rodløs og levede på kanten. Det var i den forbindelse, han kom i fængsel en periode, for indbrud og tyveri. Sagen om mordet på moderen, som han ikke kunne slippe, blev tilsammen med en bog, som han fik som fødselsdagsgave af sin far om autentiske kriminalsager fra LAPDs arkiver, de grundsten, han byggede sit forfatterskab på. Inden da var han ude i et heftigt alkoholmisbrug. Da han endelig fik slået proppen i flasken og begyndte at skrive, kunne han slet ikke stoppe igen, og han har ikke drukket siden. I begyndelsen arbejdede han sideløbende som caddie for rige golfspillere.

»Som caddie tjente man gode, skattefrie penge, og jeg havde fri fra kl. 14 og kunne gå hjem og skrive,« fortalte han.

Det blev bl.a. til »Sorte Dahlia«, »Ingenmands land«, »De faldne engles by« og »Hvid Jazz«, der tilsammen danner L.A.-kvartetten, men også titler som »American Tabloid«, »Et amerikansk døds-trip« og »Den røde gudinde«. Stilistisk er James Ellroy ordknap og skriver i korte sætninger.

I »Sorte Dahlia«, men også i andre værker, overfører han mordet på sin egen mor på andre mordofre. I »Sorte Dahlia« på Elizabeth Short, der blev kaldt »Black Dahlia«, og som blev fundet myrdet i 1947. Hendes lig var næsten skåret over, og mordet blev aldrig opklaret. I erindringsbogen »Mine mørke steder« fortæller han, hvordan han fik adgang til politiets efterforskning af mordet på hans mor, og sammen med opdageren Bill Stoner forsøgte de i 15 måneder at opklare sagen. De gav op i erkendelse af, at eventuelle mistænkte ville være døde.

James Ellroy læser helst ikke sine nulevende forfatterkollegers bøger af frygt for, at det vil influere på hans egne skriverier. Til gengæld ved vi, at han læser Dashiell Hammett og Raymond Chandlers bøger.

De første, ofte meget omfattende, udkast til sine bøger skriver han i hånden på A4-blokke med gult papir. Hans ordknappe stil med de korte sætninger begyndte ikke som et bevidst valg, men var udslaget af, at hans forlagsredaktør forlangte, at han forkortede »De faldne engles by« med 100 sider. I stedet for at stryge et par sidehistorier, fjernede han alle ikke strengt nødvendige ord fra teksten. Bl.a. alle tillægsord.

Ellroy kunne godt lide resultatet: »Det blev et meget mere direkte sprog. Grimt også. Udråb. Som slag.«

Før vi skiltes dengang for 30 år siden, sagde han: »Jeg bliver større end [Raymond] Chandler.« Jeg grinede. Han grinede ikke og så grinede jeg heller ikke. (Jeg mener stadig ikke, at han er større end Elmore Leonard.)

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.