Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Hamlets århundrede

Jubilæum. I morgen er det 100 år siden, Hamlet blev spillet første gang på Kronborg. Sådan da.

Laurence Olivier som Hamlet og Vivian Leigh som Ophelia på Kronborg i 1937. Foto: Scanpix.
Laurence Olivier som Hamlet og Vivian Leigh som Ophelia på Kronborg i 1937. Foto: Scanpix.

Hamlet er tilbage på det Kronborg, Shakespeare henlagde handlingen i sit vel nok berømteste stykke til – uden selv nogensinde at have været der. Den grublende prins var i april på kort visit med britiske Globe Theatre. Og i sommerens løb kan man møde ham i flere versioner på slottet.

Men lige præcis i morgen er en særlig dag for Hamlet og hans lange samliv med det Kronborg, hvor Shakespeare satte sin tragedie, for det er præcis 100 år siden, man første gang spillede »Hamlet« på Kronborg Slot. Dengang i anledning af 300-året for Shakespeares død.

Ganske vist havde nogle teatertossede amatører givet sig i kast med stykket på Kronborg 100 år tidligere. Men nu var det selveste Det Kongelige Teater, som rykkede til Helsingør, hvor man havde premiere i et forrygende blæsevejr på garnisonen med slottet som dekorativ baggrund under overværelse af selveste Christian 10. Hamlet blev spillet af den noget deklamatoriske Nicolai Neiiendam, og Ofelia var såmænd ingen ringere end Bodil Ipsen, dengang Moltke, godt på vej til at blive dansk teaters store, fejrede skuespillerinde. Det var dog først fra 1937, at de tilbagevendende Hamlet-opførelser for alvor skulle tage fart.

Forelsket på Kronborg

Ideen kom fra Danmarks Turistråd. Den allerede da verdensberømte, britiske teaterkomet Laurence Olivier blev spurgt, om han ville vise sin hyldede Hamlet, en dristigt fortolket prins med et stærkt Ødipus-kompleks, i Helsingør. Det lykkedes at samle et kompagni med bl.a. den smukke Vivien Leigh – to år senere Scarlett O’Hara i den store filmatisering af »Borte med blæsten«, men allerede i 1937 en etableret filmstjerne – som Ofelia.

Alt gik ikke efter planen. Det var svært at råbe slotsgården op, så alle 2.500 tilskuere kunne høre de berømte replikker. Det nærliggende skibsværft larmede. Men først og fremmest havde ingen regnet med det danske sommervejr.

Generalprøven måtte opgives, og på selve premieredagen var vejret så truende, at man i sidste sekund rykkede hele forestillingen ind i Hotel Marienlysts festsal, hvor man måtte finde på scenegangen hen ad vejen.

Aftenen efter var himlen over Helsingør så smuk som nogensinde, og opførelserne i slotsgården blev en regulær triumf, som Olivier altid skulle huske med særlig glæde. Også i kulissen var der drama. Efter gæstespillet i Danmark tog forestillingens stjernepar hjem til deres respektive ægtefæller for at fortælle dem, at de var blevet stormende forelsket.

Året derpå var der endnu en fremragende Hamlet-fortolker på scenen. Den store tyske skuespiller Gustaf Gründgens, der var blevet gjort til det tyske riges førsteskuespiller af Reichsmarschall Göring, spillede sin figur som en moderne ironiker, som kogte af foragt over verdens kynisme.

Det var Gründgens, der inspirerede forfatteren Klaus Mann til romanen »Mefisto«, et giftigt portræt af kunstneren som medløber. Forud for premieren var rygterne godt i gang. Ville selveste Adolf Hitler dukke op i Helsingør? Man måtte nøjes med Göring og frue, der ankom til Helsingør ad vandvejen om bord på lystyachten »Carin II«.

I sit kridhvide sommersæt dominerede Göring udsigten på første række. Helsingørs spidser stod i kø for at beværte nazilederen, herunder borgmester Christensen, som inviterede Göring til en stor banket på Hotel Marienlyst.

Danske Hamlet-spillere

Verdenskrigen satte en stopper for gæstespillene, men siden kom stjerneskuespillere som John Gielgud, Michael Redgrave, Richard Burton, Derek Jacobi, Kenneth Branagh, Simon Russell Beale og – Jude Law. Christopher Plummer var Hamlet i en britisk TV-optagelse fra slottet. Også mere radikale versioner er dukket op. Sidste år var den unge, tyske stjerneskuespiller Christian Friedel (aktuel i den tyske storfilm »Urmageren«) den tredje tysktalende Hamlet i gården.

Vi må selvfølgelig heller ikke glemme de danske Hamlet-fremstillere, selv om udlændingene har domineret: Søren Spanning, Jens Albinus, Thure Lindhardt og David Dencik, sidstnævnte i et svensk gæstespil, iscenesat af selveste Lars Norén.

Op mod årtusindskiftet og i tiden efter har »Hamlet« med sin evige søgen efter mening i galskaben i det hele taget været tidens drama. Bl.a. som litauisk punkoprører, arabisk topmødedeltager eller som ur-Hamlet med rullende øjne.

Hvem er Hamlet? Det kommer helt an på, hvem der spørger. Og hvem, der svarer.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.