Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
50 år

Gulddirektøren hos Rema 1000

Siden 2005 har han været adm. direktør hos Rema 1000 Danmark. Og mens Rema 1000 formår at gå udenom detailkrigen i det danske land, tryller han med jazzede toner på ledelsesplan. 17. januar bliver han 50 år.

Rema 1000 CEO Henrik Burkal tror på fællesskab og ikke på en topdown ledelse med masser af regler. Foto: Scanpix
Rema 1000 CEO Henrik Burkal tror på fællesskab og ikke på en topdown ledelse med masser af regler. Foto: Scanpix

Selvfede præstationer, men uden at være selvfed. Det beskriver kort og godt fødselaren Henrik Burkal. I 11 år har han siddet som direktør for Rema 1000 Danmark og formået at løfte discount til et nyt niveau og fået omsætningen til at boome med milliarder. Rema 1000 nåede sammenlagt op på en omsætning på 11,4 mia. kr. i 2015.

Krigen mellem de danske discountkæder har ikke haft den store påvirkning på Rema 1000, som i stedet for at lukke butikker ligesom dens konkurrenter, åbner flere og flere. Rema har været gode til at skille sig ud og sætte sig på nogle større dagsordner som stop madspild og økologi - og her spiller Henrik Burkal en vis rolle.

Men de voksende tal har ikke gjort ham selvfed. For ham er ydmyghed en vigtig del af vejen til vækst. Ifølge ham bliver de store tal skabt af mange små handlinger og ikke kun af store ledelsestanker. Henrik Burkal startede karrieren i Netto, bl.a. med en udstationering i Tyskland. Senere arbejdede han ti år hos it-koncernen CCI, inden han i 2005 trådte ind i REMA 1000 og blev adm. direktør for de dengang 123 butikker på landsplan. I dag er der 284 butikker.

Henrik Burkal tror på fællesskab og ikke på en topdown ledelse med masser af regler. Derfor får hver enkelt købmand lov til at drive sin egen virksomhed med egne medarbejdere inden for Rema 1000’s koncept.

For ensartethed hos detailkæden med det røde, hvide, blå logo er et fyord. Der skal derfor være masser af frirum og ansvar til medarbejderne, fordi regler kun skaber begrænsninger.

Den norske businessmand og grundlægger af Rema 1000, Odd Reitan, der også holder foredrag om værdibaseret ledelse i hyttesko, har kreeret en lille blå med filosofien for Rema 1000, hvor værdigrundlaget bl.a. omhandler morsomt og lønsomt. Og det tager Henrik Burkal alvorligt, for et arbejde handler om at brænde og holde af det, man laver, og med de ord i hovedet skal pengene nok komme med om bord ifølge ham.

Udover rollen som adm. direktør er Henrik Burkal medlem af bestyrelsen for REMA Franchise i Norge og har siden 2008 været adm. direktør for Reitan Distribution. Ved siden af høje poster sidder han et globalt panel under World Economic Forum, der arbejder med bud på fremtidens detailhandel.

Henrik Burkal lever sammen med sin hustru Helle og to teenage-døtre i Brejning, der ligger et lille stykke uden for Vejle.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.