Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Aktuelt portræt:

Dansk kunstner har succes i New York

Mille Kalsmose er en dansk kunstner, der er ved at vinde fodfæste på den amerikanske kunstscene. Herhjemme udstiller hun for tiden på kunstmuseet ARoS i Aarhus.

Den danske kunster Mille Kalsmose er efterspurgt i New York.Foto: Anders Sune Berg
Den danske kunster Mille Kalsmose er efterspurgt i New York.Foto: Anders Sune Berg

Det er ikke noget særsyn, at kunstnere tager udgangspunkt i personlige erfaringer, eller at de undersøger og eksperimenterer med identiteter.

Men for Mille Kalsmose er netop jagten på en identitet et gennemgående kunstnerisk projekt. Det har blandt andet resulteret i et værk om fem mødre og fem forskellige navne – og fem gravsten. Og det har betydet, at der er opstået så stor interesse for hendes arbejde, at hun meget ofte rejser mellem hjemmet i Danmark og de mange udstillingstilbud i New York, hvor hun også flere gange har fået amerikanske legatboliger stillet til rådighed. For tiden udstiller hun i kunsthallen Mana Contemporary i New Jersey og deltager sammen med andre navne fra den yngre elitedivision herhjemme i gruppeudstillingen »Cool, calm & collected« på kunstmuseet ARoS i Aarhus.

Sædvanligvis ville man ikke i et aktuelt portræt ligefrem fremhæve en mors selvmord, men når det kommer til Mille Kalsmose, er tragedien ikke til at komme udenom, for fraværet af en mor behandler kunstneren selv i flere værker og blandt andet på udstillingen »Searching for a Mother« på kunstmuseet i Horsens.

Horsens er fødebyen. Her voksede Mille, der på det tidspunkt hed Henriette, op sammen med en enlig far. Fravalget som syvårig af moderen blev ikke populært, og på et tidspunkt tager moderen sit eget liv. Henriette vokser op og bliver håndboldspiller på eliteniveau, hvor hun gik under navnet Guppy. Både sporten og hendes egen rastløshed bringer hende rundt i verden og gennem adskillige identitets- og navneskift, som hun på et tidspunkt gør status over med en udstilling i Kastrupgårdsamlingen, hvori blandt andet indgik fem gravsten med navne på nogle af alle dem, hun var, indtil hun blev Mille Kalsmose og giftede sig og føjede navnet Hjelmborg til.

På udstillingen »Searching for a Mother« viste Mille Kalsmose i en inciterende ophængning bestående af tekster og fotografier og svævende kuber i Horsens Kunstmuseums store sal fortællinger om de moderskikkelser, kunstneren havde opsøgt for at finde ud af, hvordan et mor/datter-forhold kan være.

Både før og efter udstillingen »Searching for a Mother« i 2014 har Mille Kalsmose i forskellige installationer behandlet identitetsbegrebet. På den aktuelle udstilling på ARoS således angiveligt forestillingerne om en familie formuleret gennem en serie jernskulpturer. Blandt flere interessante aspekter ved Mille Kalsmoses arbejde er hendes materialebevidsthed, hendes fantasi og hendes evne til at fortælle en almenmenneskeligt vedkommende historie. For selv om udgangspunktet er personligt, er værkerne ikke selvkredsende narcissistiske. Det er nok blandt andet derfor, at den amerikanske kunstkritiker, Barbara Pollock, der blandt andet arbejder for The New York Times, har skrevet, at Mille Kalsmose har »opnået en perfekt balance mellem det universelle og det individuelle.«

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.