Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Vrede cyklister bekymrer Cyklistforbundet

Det er langt fra i orden, at over halvdelen af trafikanterne i en ny undersøgelse siger, at de har oplevet vrede og truende cyklister, understreger Cyklistforbundets direktør og landsformand. Kør ordentligt og vis respekt, lyder det.

ARKIVFOTO: Det er langt fra i orden, at over halvdelen af trafikanterne i en ny undersøgelse siger, at de har oplevet vrede og truende cyklister, understreger Cyklistforbundets direktør og landsformand. Kør ordentligt og vis respekt, lyder det.
ARKIVFOTO: Det er langt fra i orden, at over halvdelen af trafikanterne i en ny undersøgelse siger, at de har oplevet vrede og truende cyklister, understreger Cyklistforbundets direktør og landsformand. Kør ordentligt og vis respekt, lyder det.

Cyklister skal overholde færdselsloven, og det er ikke i orden at true andre i trafikken.

Det fastslår Cyklistforbundet, efter en ny undersøgelse foretaget af forbundet selv ifølge Politiken viser, at hver tiende danske trafikant har fået trusler fra cyklister.

»Jeg er egentligt ikke overrasket, men jeg er bekymret. Utryghed, uforudsigelighed, vrede og udråb er noget af det, der får mange ikke-erfarne cyklister til at afholde sig fra at cykle. Og det, synes jeg, er meget bekymrende, for det er en rigtig god del af vores danske mobilitetskultur, at meget transportarbejde gøres på cykel, og vi ser gerne, at det er endnu mere,« understreger Klaus Bondam, der er direktør i Cyklistforbundet, til Berlingske Nyhedsbureau.

Ifølge direktøren er ansvaret for cyklisters ageren i trafikken flersidet, og der skal derfor en række ændringer til, for at løse problemet.

»Først og fremmest skal der en mentalitetsændring til - altså vi beslutter at ændre vores adfærd på cyklen. Dernæst handler det om at overholde færdselsloven og køre efter gældende regler. Som den tredje og meget væsentlige ting, skal vi også have sikret, at cykelstierne er brede nok, og at der er cykelstier der, hvor der skal være det,« siger direktøren og uddyber, at især sidstnævnte mål halter bagud:

»Der skal være ordentlige anvisninger til, hvordan man som cyklist skal bevæge sig gennem trafikken, og der må man sige, at der er et meget stort efterslæb, for der er altså kommuner, som ikke får bygget ordentlig cykelinfrastruktur til deres stigende antal cyklister.«

Også Cyklistforbundets landsformand, Jette Gotsche, mener, cyklisternes forhold kan forbedres.

»I storbyerne er trængslen større, og mængden af cyklister er større, og der tror jeg, adfærden og tonen vil blive bedre, hvis man havde bredere cykelstier, bedre skiltning og så videre. Men cyklisten selv skal også se på, hvor han eller hun kan forbedre sig for ikke at genere andre i trafikken,« understreger hun.

Cyklistforbundet har inviteret en række af landets store cyklende kommuner til et møde i næste uge, hvor forbundet håber, kommunerne vil være med til at skyde en stor, landsdækkende kampagne i gang, som kan forbedre tonen i trafikken.

»Det skal ikke være noget, vi kun gør en gang om året – men derimod med jævne mellemrum. For vi har altså behov for at blive mindet om, at det ikke er nogen hensigtsmæssig måde, vi opfører os på, når vi bevæger os på cykel i trafikken, og vi har alle sammen et behov for, at vi kan færdes trygt og sikkert ude i trafikken,« siger Klaus Bondam.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.