Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Virksomheders eksport skaber 775.000 job i Danmark

Danske virksomheders salg til udlandet skaber i dag 775.000 job. Det er det højeste niveau siden finanskrisen. De mange job er især placeret vest for Storebælt.

Arkivfoto.
Arkivfoto.

En ny analyse fra Dansk Industri (DI) viser, at udlandets køb af danske varer og services skaber arbejde til 775.000 danskere. De mange arbejdspladser skabes dels i de virksomheder, som sælger til udlandet, og dels i de mange virksomheder, der leverer varer eller services til de eksporterende virksomheder, skriver erhvervsmediet DIBusiness.dk.

Analysen understreger ifølge vicedirektør i Dansk Industri (DI) Kent Damsgaard, at eksporten ikke blot er afgørende for store dele af dansk erhvervsliv, men for hele Danmark.

»Danske virksomheder klarer sig rigtig godt i udlandet. Der er stor efterspørgsel på danske varer og service. Og som analysen her viser, så er det noget, som ikke blot de danske virksomheder, men også mange hundredetusinde danskere kan være glade for,« siger han.

Uden eksport – ingen job

En af de virksomheder, der har succes med salg i udlandet, er elektronikvirksomheden Linak, der har hovedsæde i Guderup på Als. Cirka 95 procent af virksomhedens omsætning kommer fra udlandet, fortæller direktør Bent Jensen.

»Uden eksport ville Linak være en væsentlig mindre virksomhed. Og der er heller ingen tvivl om, at vi ville have væsentligt færre ansatte både i Danmark og i udlandet, hvis ikke der var gode afsætningsmuligheder uden for Danmarks grænser,« siger han og tilføjer, at Linak beskæftiger rundt regnet 1.100 personer i Danmark.

Linaks salg til udlandet gør det muligt at få en helt anden volumen i produktionen og har gjort det forretningsmæssigt interessant at investere i robotter, der kan gøre arbejdet op til ti gange hurtigere end manuel arbejdskraft.

»Hvis vi kun havde Danmark som marked, blev vi aldrig rigtig store. Det er på grund af det udenlandske salg, at vi har råd til at investere i ny teknologi, så vi kan klare os i konkurrencen med Kina,« siger Bent Jensen til DIBusiness.dk

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.