Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Virksomheder tester nyuddannede: »Er du klog nok til at arbejde her?«

Intelligens, færdigheder og personlighed testes ved nyuddannede, før de kommer i betragtning til jobbet. Positiv tendens, siger Djøf, men rekrutteringsvirksomhed advarer.

Djøfs har lavet en opgørelse over, hvor mange nyuddannede der er blevet testet til jobsamtale i den seneste tid.De oplever en ny tendens, hvor 40 % oplever at være blevet testet mindst en gang. Her er det Alexander Andresen der er nyuddannet fra januar og leder efter job. Han er Cand. merch og leder efter en projektlederstilling. Han er blevet testet flere gange i forbindelse med jobansættelse.
Djøfs har lavet en opgørelse over, hvor mange nyuddannede der er blevet testet til jobsamtale i den seneste tid.De oplever en ny tendens, hvor 40 % oplever at være blevet testet mindst en gang. Her er det Alexander Andresen der er nyuddannet fra januar og leder efter job. Han er Cand. merch og leder efter en projektlederstilling. Han er blevet testet flere gange i forbindelse med jobansættelse.

Kan du hurtigt løse problemstillinger, og er du intelligent nok til jobbet?

Det er spørgsmål som 26-årige Alexander Andresen er blevet testet i til jobsamtaler, siden han blev færdiguddannet i januar 2016 som kandidat i International Business og Management på Syddansk Universitet. Han har været igennem to personlighedstests.

»De fungerer godt, men det er vigtigt at svare ærligt. Første gang var jeg meget nervøs og svarede det, jeg troede, virksomheden ville have. Resultatet blev helt skævt. Anden gang var jeg rolig omkring det og fik et retvisende resultat,« siger han.

Alexander er ikke den eneste nyuddannede, der har været igennem personlighedstests. Det er et værktøj, der bliver stadig mere populært hos virksomheder, når de ansætter nyuddannede.

Kvalitetssikring af medarbejdere

Det viser en ny undersøgelse fra Djøf, der har spurgt 1.525 nyuddannede, om de er blevet testet til jobsamtaler. Her svarer 39,1 procent, at de er blevet testet inden for de seneste to år. Testene undersøger bl.a. intelligens og personlighed, beskriver analysen.

»Virksomheder fortæller, at det er vigtigt at finde den rette personlighed til jobbet - især blandt de nyuddannede. Det er en dygtig masse, der kommer ud på arbejdsmarkedet, så nu kigger virksomheder på næste parameter: Hvordan passer kandidaten ind på arbejdspladsen, og hvem vil de gerne tilbringe tid med?« siger chefkonsulent i job og karriere hos Djøf, Thomas Kantsø.

Det er en rigtig tilgang til jobansøgerne, mener han, og kalder det en kvalitetssikring af medarbejderne. Testene må dog ikke stå alene:

»De kan bruges som udgangspunkt for en god snak til samtalen,« siger han og spår, at virksomheder vil bruge dem endnu mere i fremtiden.

Forkerte profiler

Men de skal reoverveje, hvad de søger hos nyuddannede i testen, siger Thomas Kantsø og efterspørger større risikovillighed:

»Arbejdspladserne søger medarbejdere, der er omstillingsparate, robuste, nysgerrige, gode til at samarbejde, kan proces-optimere og har en global forståelse. Det er fine buzzwords, men de fokuserer på samme profiler.«

Det kan være uheldigt, for der er mange jobs, hvor det er en fordel at være f.eks. introvert, hvis man skal arbejde alene og fokuseret siger han.

Men den bekymring lægger Dansk Erhverv til ro. Arbejdsmarkedspolitisk chefkonsulent, Peter Halkjær siger, at virksomhederne er helt med på, hvad de søger hos kandidater.

»Virksomhederne har interesse i at finde det rette match, for det er dyrt at ansætte nye medarbejdere. De er ikke altid deres løn værd fra dag et,« siger han. Personlighedstestene er i hans øjne et godt »supplerende værktøj« til jobansættelser. Det er Dansk Industri enig i, siger Charlotte Rønhof:

»Tidligere brugte man kun tests til »dyre« stillinger. Nu har flere indset, at det generelt kan være en god investering.«

Test kan let være misvisende

Det er direktør i Konsulenthuset Ballisager, Morten Ballisager, ikke enig i. Testene giver ikke et reelt billede af, hvordan jobansøgeren er, mener han:

»Mange er ikke klar over, hvad testene egentligt er udtryk for. Det er udelukkende et værktøj til at finde personens egenopfattelse - altså hvad mener ansøgeren, at han eller hun er god til,« siger Morten Ballisager. Derfor vil testen vise, at ansøgeren er detaljeorienteret, hvis det er vedkommendes egen opfattelse, siger han.

»Tests fanger ikke, om selvopfattelsen er korrekt eller ej. Anbefalinger er et bedre værktøj, hvor tidligere arbejdsgivere kan vurdere, hvad medarbejderens kompetencer egentligt er.«

Tester allerede studentermedhjælpere

Nestlé Danmark er en af de virksomheder, der i høj grad bruger test. De anvender dem allerede ved ansættelse af studentermedhjælpere, fortæller chef for nordisk træning- og udviklingsafdeling, Anne Sofie Fisker.

»Mange af de studentermedhjælpere, vi ansætter, fortsætter i virksomheden som nyuddannede, så vi skal være sikre på at få de rette medarbejdere ind fra start,« siger hun. De ansøgere, der går videre efter første jobinterview, bliver derfor bedt om at tage en test.

»Testen er situationsbestemt. Den afhænger i høj grad af, hvilken periode ansøgeren befinder sig i. Vi bruger værktøjet som udgangspunkt for dialog til næste samtale. Det er en god måde at få talt dybere om, hvem personen er, og hvad der driver vedkommende.«

Nestlé søger primært medarbejdere til salgs- og marketingsstillinger. Et nøgleord i ansættelsesprocessen er derfor »agilitet«; Medarbejderne skal være omstillingsparate og i stand til at arbejde i et miljø, der går hurtigt, fortæller Anne Sofie Fisker.

Det er samtidig vigtigt, at den nye medarbejder kan samarbejde, og at ansøgeren passer ind i teamet. Derfor er det vigtigt, at ansøgerne er ærlige i testene, siger hun:

»Det skal være kemi, så vi er sikre på at få et godt sammenarbejde. Vi vurderer derfor også testresultaterne ud fra en samtale.«

Prøv selv at tage en personlighedstest på Jobindex.dk ved at klikke her.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.