Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Copenhagen Fashion Week

Virkelighed og gallafester

Veteranen Mads Nørgaard og unge Mark Tan stod for onsdagens bedste show, fordi de hver især gav et nyt bud på, hvordan tøj kan være interessant som andet end bare stof, der er viklet om kroppen.

Mark Tan var rykket ud af Magasins rammer, som tidligere har lagt rum til prisshows, men var blevet på Kongens Nytorv, hvor publikum sad i Det Kongelige Teater, men på bagsiden af Store Scene. Da alle, inklusive Kronprinsessen, var blevet bænket, gik brandtæppet til selve scenen fra, og modellerne kom gående. Meget smukt at sidde der i rå omgivelser og se ind på det forgyldte tilskuerrum. Et helt nyt blik på noget utroligt velkendt.
Mark Tan var rykket ud af Magasins rammer, som tidligere har lagt rum til prisshows, men var blevet på Kongens Nytorv, hvor publikum sad i Det Kongelige Teater, men på bagsiden af Store Scene. Da alle, inklusive Kronprinsessen, var blevet bænket, gik brandtæppet til selve scenen fra, og modellerne kom gående. Meget smukt at sidde der i rå omgivelser og se ind på det forgyldte tilskuerrum. Et helt nyt blik på noget utroligt velkendt.

Der er øjeblikke i en modeuge af stor og dyb kedsomhed. Hvor man venter, venter, venter, smiler, nikker og hilser på de samme mennesker igen og igen. Hvor man ser den ene dødssyge strik gå forbi efter den anden, mens man overvejer, hvilket ord der beskriver nuancen »kødfarvet« på en pænere måde.

Og så er der de øjeblikke, som gør det hele værd.

Som da brandtæppet til Gamle Scene gik op onsdag eftermiddag, da Mark Tan holdt show og lod publikum, som sad på bagscenen, se ud på selve scenen og publikumsrummet. En ny måde at se noget utroligt velkendt på, hvilket var præcis, hvad Mark Tans kollektion også var: En ny måde at se tøj til store fester på, der virkede helt rigtig.

Den unge designer, som har vundet Dansk Design Award Magasinprisen (en pris til den, der får forkortet den umulige titel) viste nemlig en forrygende smuk kollektion af tøj til kvinder, som har brug for lange kjoler til store arrangementer. Ret forrygende var en lyserød frakke med store ærmer og en hvid frakke med fantastisk volumen.

Eller øjeblikket da Mads Nørgaard afsluttede sin showtrilogi på Charlottenborg med et show, hvor han havde inviteret almindelige unge på catwalken sammen med modellerne, udvalgt efter hvordan de så ud.

De udstrålede så megen glæde og begejstring, så meget liv, og viste på allermest rørende facon, at modens glansbillede er kedsommeligt i forhold til den virkelighed, moden skal fungere i.

Det gjorde Mads Nørgaards kollektion – eller i hvert fald den del, der blev vist på catwalken. Stramme jeans, de klassiske striber, gode jakker, tænk 1990erne, lidt grunge hvad angår måden, hvorpå han kombinerede nye indkøb med 1970er fra genbrugsbutikkerne. Pyt med det perfekte, der bliver kedsommeligt, og længe leve livet. Det var forbløffende bevægende blanding.

Mindre rørende, men velfungerende var Jesper Høvrings sældesign for Great Greenland, der stadig kæmper for at lave tøj af sæl så attraktivt, at mange flere vil købe det uden at få hele historien om de grønlandske fangere og bæredygtigheden.

Vil man lave glamourøs sælmode, er Høvring med sin fornemmelse for kvindekroppen og for drømmen om livet som prinsesse (handlekraftig og med egen indtægt, bevares) den rette. Særligt gode var hans jakker, der kombinerede sæl og uld og derfor blev blødere end den normalt ret stive sæl. Notér bare sådan en på efterårets indkøbsliste.

Herrerne kan så notere sig en frakke fra Asger Juel, der viste en god og for ham smukt afdæmpet kollektion, der var langt stærkere end de seneste shows »se hvor provokerende jeg er«-skrigeri.

Frakkerne med stort revers i sildeben bør alle unde sig selv at overveje, ligesom Han Kjøbenhavn (der lod en model skyde sig selv i ren og skær kedsomhed over arbejdslivets monotoni) viste bud på fint hverdagstøj.

Faktisk en ret udmærket dag.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.