Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Vi sparer os til dårlig faglighed, mener forkvinde

De videregående uddannelser er skåret så meget ind til benet, at fagligheden lider, mener forkvinde.

København. Underviserne oplever et faldende fagligt niveau blandt nye studerende, og det kan skyldes nedskæringer og forkerte optagelsessystemer på uddannelserne.

Det mener forkvinden i Danske Studerendes Fællesråd, Sana Mahin Doost.

Udtalelsen kommer, efter at Magisterbladet ifølge Berlingske har lavet en undersøgelse, hvor universitetsforskere og -undervisere vurderer det faglige niveau blandt nye studerende.

Ifølge undersøgelsen, hvor 779 svarede, mener 62 procent, at et øget optag af studerende har ført til, at en gruppe studerende ikke har det nødvendige faglige niveau.

Sana Mahin Doost mener ikke, at det kan konkluderes ud fra undersøgelsen, fordi kun 21 procent af de adspurgte har svaret.

Den kan derfor risikere at være misvisende, mener hun.

Selv om Sana Mahin Doost ikke giver sin fulde opbakning til undersøgelsen, mener hun, at undervisernes indtryk af et faldende fagligt niveau kan være rigtigt.

- Der er systematisk blevet skåret ned på vores uddannelser over flere år, og det rammer selvfølgelig kvaliteten rigtig hårdt, siger hun.

Det er især, når de studerende går fra at have mange undervisningstimer i gymnasiet til meget få på universiteterne, at nye studerende kan blive tabt.

De er simpelthen ikke vant til så meget selvstudium, mener hun.

- Hvis der skæres på timerne, så man skal sidde dagen lang i en læsesal, så vil man alt andet lige blive udfordret som studerende. Ikke mindst hvis man kommer fra et hjem, hvor der er ikke er akademiske traditioner, siger hun.

Ifølge Sana Mahin Doost siger karaktersystemet ikke noget om den studerendes faglighed. Man bør derfor kigge på optagelsessystemerne for at få kvalificerede studerende.

- Det er vigtigt, at vi begynder at snakke om, hvordan vi laver nogle optagelsesformer, der afspejler fagligheden. Vi skal vurdere den studerende både på faglighed og motivation, siger hun.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.