Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Vi er politikkens Roskilde Festival«

Folkemødets nye direktør, Mads Akselbo Holm, har en fortid på Bornholm og som chef for Distortion. Han vil skabe mere atmosfære og større overskuelighed på Folkemødet.

Foto: Folkemødet
Foto: Folkemødet

Folkemødets nye direktør, Mads Akselbo Holm, tager telefonen og siger »giv mig lige 30 sekunder, jeg lægger ikke på«. Der er tryk på. Medier og arrangører flår i ham, og det er sidste øjeblik, før det hele skal gå op. Det er hans første Folkemøde som direktør for det hele.

»Ja, hej, så er jeg her, I’m all yours,« siger han, og går i gang, men stopper sig selv.

»Nej jeg skal lige være med, jeg må lige sætte mig ned, ellers stresser jeg rundt. Godt,« siger han.

Han ligner en mand midt i 30erne, der ville tænke sådan. Fuld fart på, og så alligevel huske at beslutte at sætte sig ned. Han har stået i spidsen for Folkemødet siden januar i »de travleste måneder i mit liv«.

Mads Akselbo Holm er indfødt bornholmer, men tog en afstikker til København som 20-årig, hvor han er uddannet cand. mag. i arabisk og historie fra Københavns Universitet og ikke mindst har stået i spidsen for Distortion som administrerende direktør i firmaet bag. Det er erfaringerne fra gadefestivalen og fortiden på Bornholm, han nu har taget med sig ind i arbejdet med Folkemødet.

På torsdag begynder det hele officielt, og i få sammenpressede dage vil enhver fra den talende klasse være blandt folket i Allinge.

»Jeg er sat i spidsen for noget, som er en enorm succes. Forleden så jeg en artikel om, at der nu bliver sat ny rekord på Folkemødet med over 3.000 events. Men for os er det ikke antallet af events, der er succeskriteriet.«

Folkemødet har været i en eksplosiv udvikling siden begyndelsen for kun seks år siden. I år er det syvende gang, hvor der ventes flere gæster end nogensinde. Mads Akselbo Holm har prøvet det samme før, da han på tætteste hold oplevede udfordringerne ved, at Distortion gik fra at være en undergrundsfest for få indviede til at være veritabelt allemandseje.

»Distortion gik fra at være et mindre arrangement til at eksplodere i 2011 med 100.000 gæster. Det tog os fem år at få styr på, hvad vi ville, fordi vi havde travlt med bare at komme up to speed. På samme måde har Folkemødet løbet enormt stærkt for overhovedet at kunne følge med den efterspørgsel, der var.«

Han var med til Folkemødet som gæst sidste år, og det første, han bemærkede, var, at der var så mange telte nede ved den lille havn, at man ikke kunne se havet.

»Et helt lavpraktisk eksempel på, hvor jeg ser, man kan forbedre Folkemødet, er ved at fokusere på at skabe mere atmosfære. Der skal være åndehuller, hvor man kan sidde og se ud over havet, mens man drikker en kop kaffe eller en fadøl og fordøjer de mange debatter og indtryk.«

Folket skal kunne møde magthaverne

For ham er det afgørende, at Folkemødet forbliver og måske bliver endnu mere folkeligt. Sidste år var halvdelen af gæsterne det, man kan kalde folket, der ikke havde en professionel grund til at være i Allinge.

»Jeg synes, der har været en stemning af, at det godt kunne være uoverskueligt, hvis man ikke er politisk nørd. Foreningen bag Folkemødets rolle er at facilitere dialog mellem mennesker. Det skal ikke være interesseorganisationernes messe. Vi er politikkens Roskilde Festival, og folket skal kunne møde magthaverne i dialog frem for monolog.«

Da Distortion voksede, kom der for stort sammenfald mellem musikere og genrer på de forskellige scener, og den parallel synes Mads Akselbo Holm, at man kan drage til Folkemødet.

»Med over 3.000 events og 900 medarrangører er det et kæmpe interessentlandskab, vi i foreningen er blevet en del af. Men der er ingen grund til at lægge skjul på, at man igen i år vil opleve, at der er fire telte, der debatterer stort set det samme emne, og muligvis også har de samme debattører. Der er ikke den koordinerende instans, der siger »er du klar over, at der nede i telt 47 foregår stort set den samme debat om energipolitik, som I har gang i her i telt 44?«, så på den måde er jeg sat i spidsen for en festival, der har vokset sig ekstremt stor i løbet af kort tid.«

Han mener, at det vigtigste for foreningen i spidsen for Folkemødet er at zoome ud og kommunikere i god tid, hvad det er, den vil med folkemødet.

»I år har vi sat en række prøveballoner op, som for eksempel en tematiseret scene, hvor der skal diskuteres grøn omstilling og energipolitik.«

Han er flyttet fra København til Rønne med sine to børn på fem og to år og sin hustru, Helena, der har fået glæde af regeringens udflytning af statslige arbejdspladser ved at blive anset i Rådet for socialt udsatte.

Folkemødet i Allinge varer 15.-18. juni.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.