Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ventetid og smerter plager patienter på skadestuerne

Hver tredje patient på landets skadestuer svarer i en ny undersøgelse, at de ikke har fået nok smertelindring.

Køen i venteværelset er for lang, og det hvidkitlede personale uddeler for få smertestillende piller til de tilskadekomne patienter.

Det mener i hvert fald en del af de borgere, der sidste år i august og september lagde vejen forbi en akutklinik eller -modtagelse.

I en ny undersøgelse svarer hver tredje, at de slet ikke eller kun i ringe grad fik dækket deres behov for smertelindring, mens de var på en sådan afdeling.

Og otte ud af ti mener ikke, at de blev informeret tilstrækkeligt om, hvornår de ville blive undersøgt. På akutmodtagelserne oplevede godt hver tredje, at ventetiden kun var lidt eller slet ikke acceptabel.

Undersøgelsen er lavet af Enhed for Evaluering og Brugerinddragelse for de danske regioner. Den bygger på svar fra 6491 patienter.

- Det er ikke i orden, at folk sidder i lang tid og har smerter på akutmodtagelserne. Det skal vi gøre meget mere ved, siger Ulla Astman (S), formand for Danske Regioners Sundhedsudvalg.

Hun nævner infoskærme som et simpelt værktøj, der kan oplyse om ventetiden og om muligheden for at få udleveret medicin mod smerter.

Undersøgelsen er lavet på både akutklinikker og -modtagelser.

Akutklinikker behandler som udgangspunkt kun patienter, der er let tilskadekomne, eller som har mindre alvorlige medicinske sygdomme. Akutmodtagelser har både ambulante og indlagte patienter.

Hos interesseorganisationen Danske Patienter påpeger direktør Morten Freil, at utilfredsheden med ventetider og manglende smertelindring ikke er ny.

Og uigennemskuelige ventetider og smerter afføder ikke ros.

- I dette tilfælde skal kritikken formentlig ikke rettes mod personalet, men mod kapaciteten, og mod at personalet har for travlt, så man ikke kan imødekomme patienternes behov, siger Morten Freil.

Undersøgelsens positive tilbagemeldinger handler især om læger og sygeplejerskers evne til at lytte og tale med patienterne. Kommunikationen er de fleste patienter godt tilfredse med.

Og langt de fleste bliver behandlet, så de er trygge, når de tager hjem.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.