Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Vejdirektoratet har smidt 700 ton salt siden fredag aften

I forbindelse med glatte veje har Vejdirektoratet saltet én gang i Jylland og to gange på Fyn og Sjælland.

Vejdirektoratet har kastet salt i hele Danmark for at mindske risikoen for glatte veje lørdag. Arkivfoto Scanpix/Uffe Weng
Vejdirektoratet har kastet salt i hele Danmark for at mindske risikoen for glatte veje lørdag. Arkivfoto Scanpix/Uffe Weng

Lastet med 700 ton vejsalt har Vejdirektoratets saltspredere trillet rundt på de danske veje fredag aften og lørdag morgen for at forhindre glat føre for bilister i hele landet.

Statens veje er blevet saltet én gang i hele Jylland, mens det på Fyn og Sjælland er sket to gange.

Nattens og morgenens saltning har dog ikke skilt sig særligt ud, vurderer Freddy Knudsen, der koordinerer den strategiske vintertjeneste i Vejdirektoratet.

- Vi har brugt cirka 700 ton salt siden i går aftes. Det er ikke så meget. Ved en normal, landsdækkende saltning bruger vi i omegnen af 500 ton salt, siger han.

Vejdirektoratet salter på motorveje og gennemgående veje. Andre strækninger står kommuner eller private for at salte.

DMI har varslet let isslag lørdag morgen og formiddag i den sydlige del af Danmark. Det er dog ikke helt blevet til noget, lyder det fra Vejdirektoratet.

- Det er begrænset, hvad der har været af isslag. Det er på kanten og tangerer isslag, men det er mere nedbøren, der har gjort, at vi har været nødt til at salte, siger Freddy Knudsen.

Glatte veje har i løbet af lørdagen givet problemer i trafikken. Flere politikredse melder om mange færdselsuheld, hvor biler er endt i grøften. Der har ikke været alvorlige uheld.

Freddy Knudsen slår fast, at man aldrig kan undgå, at det bliver glat, når der er isslag eller minusgrader og nedbør. Det bedste svar på glatte veje er derfor salt. Også selv om det ikke altid har effekt med det samme.

- Salt virker altid. Teoretisk virker salt ned til -21 grader. Des koldere det bliver, des mere salt skal der bruges. For eksempel skal vi bruge fem gange mere salt ved -10 grader, som vi skal bruge ved -2 for at få samme effekt, siger Freddy Knudsen.

Vejdirektoratet står for at salte 3800 kilometer vej. 1100 kilometer er motorveje.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.