Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Vandscooter-sælger: »Grotesk, at vi lever i et vestligt civiliseret samfund uden nummerplade og ansvarsforsikring på alle både«

Det er på høje tid, der sættes nummerplader på vandscootere i Danmark, mener Jon Floris, der med firmaet Jetski.dk har solgt vandscootere i 15 år. Han er dybt berørt af weekendens dødsulykke i København, hvor to kvinder mistede livet, da en vandscooter kolliderede med en udlejningsbåd.

Blomster ved kajkanten nær Langebro i København, søndag den 7. maj 2017. En dødsulykke nær Langebro i København kostede to unge kvinder livet, da en eller flere jetski kolliderede med den udlejningsbåd, som de befandt sig i.
Blomster ved kajkanten nær Langebro i København, søndag den 7. maj 2017. En dødsulykke nær Langebro i København kostede to unge kvinder livet, da en eller flere jetski kolliderede med den udlejningsbåd, som de befandt sig i.

Jon Floris synes, det er grotesk, at nummerplader ikke for længst er blevet gjort lovpligtige på vandscootere. Han har i 15 år solgt vandscootere i sit firma Jetski.dk, og efter weekendens dødsulykke i København mener han, at det »kun kan gå for langsomt« at få ændret reglerne.

»Kræver det ekstra bureaukratisk arbejde af os? Ja, det gør det, men det gør vi gladeligt. Det er en miminumsting, man kan pålægge os, og det ville vi have det alletiders med. Vi ville også have det alletiders, hvis man indførte det krav, at alle fartøjer skal have en ansvarsforsikring,« siger han.

Lørdag eftermiddag mistede to amerikanske kvinder livet, da de sad i en udlejningsbåd i Københavns Havn, som ifølge øjenvidneudsagn blev påsejlet af en vandscooter i høj fart. Føreren af vandscooteren flygtede efter ulykken med syv andre vandscootere til Brøndby Havn, hvor politiet anholdt dem. En 24-årig mand er blevet sigtet for uagtsomt manddrab og varetægtsfængslet.

Efter ulykken har flere politikere krævet nummerplader på vandscootere, så det bliver lettere at retsforfølge dem, der ikke overholder søfartsreglerne. Det forslag har været oppe og vende flere gange de senere år, og Jon Floris undrer sig over, at det ikke for længst er blevet til virkelighed.

»Det er jo helt grotesk, at vi lever i et vestligt civiliseret samfund uden nummerplade og ansvarsforsikring på alle både. Selvfølglig skal der være det. Vi er et af de få lande i Europa, der ikke har registrering af vores fartøjer, altså nummerplader på fartøjet,« siger han.

Ud over registrering med tydelig nummerplade på alle fartøjer og en tegnet ansvarsforsikring mener han med fordel, bødetaksterne for overtrædelse af søfartsreglerne kan sættes op.

»Lav bødetakster, der er til at forstå. Giv bøder, der hedder 10.000, 20.000 og 30.000 kroner. Og er der folk, der bruger et stort tungt redskab som legetøj i et område med andre sagesløse mennesker, så konfiskér fartøjet. Dem uden for pædagogisk rækkevidde ville måske have en større respekt for det,« siger han.

Havnen er »det vilde vesten«

Jon Foris er langtfra den eneste, som er forarget over manglende regler for vandscootere. De flydende køretøjer generer ofte havnens brugere, fortæller formand for de Danske Studenters Roklub Kasper Haagensen. Han vurderer, at klubbens medlemmer flere gange om måneden i højsæsonen anmelder vandscootere, der sejler i havnen. Og den ulovlige sejlads kan være yderst ubehagelig.

»Vandscooterne sejler i de samme områder, som vi gør, og der er næsten gået mode i at sejle så tæt på vores både som muligt. Det kan være ubehageligt for vores medlemmer, fordi de får et chok, men også fordi vandscooterne skaber dønninger, der får bådene til at vippe,« siger han.

Kasper Haagensen beskriver Københavns Havn som »det vilde vesten«, fordi medlemmerne føler sig magtesløse. De kan bede dem, der sejler ulovligt om at lade være, men det nytter sjældent noget.

»Der er frit spil på vandene, fordi myndigheder ikke patruljerer i havnene dagligt. Det har politiet ikke ressourcer til. Men det er grotesk, at vi i Danmark, som er et af de lande med mest kystlinje pr. indbygger, ikke har noget havnepoliti. Københavns Havn er gået fra at være en industrihavn til at være en folkehavn, så der er kommet massiv trafik på vandene, men der er ikke kommet mere styring,« siger Kasper Haagensen.

Han peger også på nummerplader som en mulig måde at håndtere problemet på, da nummerplader vil det gøre det nemmere at anmelde den ulovlige sejlads.

Vandscootere har fået et dårligt ry

Jon Floris fortæller, at blev dybt berørt, da han i weekenden hørte om ulykken i Københavns Havn.

»Det er det værst tænkelige scenarie. Det er ikke engang et tænkeligt scenarie. Det kan måske lyde ynkeligt, men det har været en meget stille dag i går søndag. Man har bare gået og tænkt over, hvor forfærdeligt det er. De har siddet der sagesløse og hygget sig, og så kommer der nogen, og der sker sådan noget fuldstændig utilstedeligt og grotesk og vanvittigt, og så sejler de væk fra stedet. Jeg kan slet ikke få det ind i mit hoved, at det kan ske,« siger han.

Den forretningsdrivende sejlentusiast, der i sin fritid både har været engageret i sejlsport, speedbåde og vandscootere, er desuden frustreret over det dårlige ry, ulykken risikerer at give vandscooterne fremover.

»I så mange år har vi kæmpet for at få et ordenligt ry. Der er en harme. Nærmest en lycnhstemning i brancen over for dem,« siger Jon Floris.

Han fortæller, at de typiske købere af vandscootere i hans butik er par i alderen 45-55 år. De kommer sammen og ser på en vandscooter, der prismæssigt kan ligge fra 55.000 kroner til 170.000 kroner. Ofte køber de en vandscooter, fordi de bor tæt ved vandet og ser vandscooteren som en nem måde at komme ud på vandet på, eller fordi de har en stor lystyatch, som de kan have vandscooteren på, eller også har de ingen tidligere erfaring med sejlsport, men blot lyst til at prøve noget nyt.

»Selvfølgelig har vi også kunder, der er yngre, måske ned til 25 år, og vi har også kunder der er ældre – en var 69 år. Men gennemsnitskunden er de der 45-55 år - det er dem, der har pengene,« siger Jon Floris.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.