Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Udsigt til længere myldretid og færre parkeringspladser

I 2017 vil den danske vognpark være forøget med knap en halv million personbiler. De mange ekstra biler på vejene vil komme til at forlænge myldretiden og skabe støre rift om parkeringspladserne, vurderer ekspert.

Friheden til at køre hvorhen, når man vil og ikke mindst slippe for cykelture op ad bakke eller vente ved busstoppestedet i regnvejr. Argumenterne, som danskerne bruger, når de investerer i en bil, rækker vidt.

Og ifølge Danmarks Statistik køber danskerne da også flere og flere biler. Gennemsnitligt er der således i løbet af de sidste ti år blevet købt 153.000 biler om året, og fortsætter den udvikling, vil der om tre år køre 2,4 millioner biler på de danske veje.

»Folk vil rigtig gerne have bil. Det er praktisk og nemmere at tage sin bil lige derhen, hvor man skal, på det tidspunkt man gerne vil i modsætning til den kollektive transport,« siger Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi og -adfærd på Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

Men det øgede antal biler på vejene kan ikke undgå at skabe mere trængsel på vejnettet, vurderer han.

»Trængslen bliver mere udbredt. Men det vil nok være svært for den enkelte bilist at vurdere forskellen fra år til år. Så der, hvor man for alvor vil kunne mærke det, er på de punkter, hvor der allerede er trængsel. Myldretiden vil blive længere, og presset på parkeringspladser i byerne vil også blive større,« siger Mogens Fosgerau.

I løbet af de seneste 50 år er antallet af personbiler i Danmark steget med 1,6 millioner biler, viser tal fra Danmarks Statistik.

Og netop derfor mener Mogens Fosgerau, at det er en hård opgave at prøve at få bilerne ud af byerne, som nogle politiske partier har ønsket.

»Når folk køber biler, vil de jo også bruge dem, og det betyder altså, at det her ønske om at få bilerne ud af byerne og få folk til at bruge offentlig transport, det vil gå i den modsatte retning. Den her stigning viser jo, at det er en meget hård målsætning at forsøge af få bilerne ud af byerne, fordi vi alle sammen synes, det er praktisk at have en bil,« siger Mogens Fosgerau.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.