Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Udbud af lufthavne i Grønland udskydes efter debat om længde

Den danske regering følger anlæg af tre lufthavne i Grønland meget nøje. Udbuddet udskydes nu midlertidigt.

Det er et spørgsmål om længden på landingsbaner i Grønland, der nu får Kalaallit Airports til at udskyde udbuddet om at anlægge de kommende lufthavne.

Det skriver bestyrelsen i lufthavnsselskabet, der er stiftet af selvstyret.

»(Det, red.) har til formål at give parterne mulighed for at tilvejebringe den fornødne afklaring af grundlaget for udbuddet,« siger bestyrelsesformand Johannus Egholm Hansen i en pressemeddelelse.

Det planlagte udbud af anlægsarbejderne for de nye lufthavne i Ilulissat og Nuuk udskydes dermed midlertidigt.

Den danske regering følger sagen meget nøje på grund af en kinesisk entreprenørgigant, der har budt ind på byggeriet af de tre grønlandske lufthavne.

Udskydelsen skyldes, at bestyrelsen afventer en afklaring om anlægsloven. Inatsisartut, det grønlandske parlament, behandlede mandag loven, hvor der blev skabt tvivl om, hvor lange landingsbanerne til de nye lufthavne skal være.

Derfor mødtes bestyrelsen torsdag og besluttede at vente med udbuddet. Det skulle have været sendt af sted i maj og på plads over sommeren, men udskydes nu på ubestemt tid.

»Kalaallit Airports ser frem til den videre behandling i Finans- og Skatteudvalget af forslaget til anlægslov og stiller sig fortsat fuldt til rådighed,« siger Johannus Egholm Hansen videre.

KNR, den grønlandske pendant til DR, har tidligere skrevet, at usikkerheden kan føre til en udskydelse på et år.

Det er koalitionspartiet Partii Naleraq, der mandag foreslog en undersøgelse af kortere landingsbaner end hidtil planlagt.

De tre lufthavne i Grønland skal forbinde landet bedre med indland og udland.

De vestgrønlandske byer Nuuk og Ilulissat skal forsynes med 2200 meter lange landingsbaner. Qaqortoq i Sydgrønland skal have en 1500 meter lang bane. Det var i hvert fald planen.

Det har tiltrukket sig særlig opmærksomhed i den danske regering, og det er fremsat som det første lovforslag af den nye regering i Grønland, der betragter projektet som en afgørende motor for økonomien.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.