Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Uber-chauffør: Stikkermetoder bremser os ikke

Skulle Nicolai Jørgensen blive idømt en bøde i Københavns Byret, er han klar til at gå videre med sagen.

ARKIVFOTO. Store dele af taxabranchen, fagbevægelsen og politikerne på Christiansborg følger med spænding den strid om Uber-chaufførers mulige brud på lov om taxikørsel. (se Ritzau historie 171511) A photo illustration shows the Uber app logo displayed on a mobile telephone, as it is held up for a posed photograph in central London, Britain October 28, 2016. REUTERS/Toby Melville/Illustration
ARKIVFOTO. Store dele af taxabranchen, fagbevægelsen og politikerne på Christiansborg følger med spænding den strid om Uber-chaufførers mulige brud på lov om taxikørsel. (se Ritzau historie 171511) A photo illustration shows the Uber app logo displayed on a mobile telephone, as it is held up for a posed photograph in central London, Britain October 28, 2016. REUTERS/Toby Melville/Illustration

Uber-chauffør Nicolai Jørgensen får mandag svar på, om en kørsel i januar 2015 fra Reventlowsgade i København til Valby var ulovlig.

Mandag falder der nemlig dom i Københavns Byret, hvor han er tiltalt for piratkørsel for at køre en mand fra taxabranchen en tur på otte kilometer.

Uber-chaufføren, der også er formand for Foreningen for Deleøkonomi, forventer at blive frikendt.

Ellers "forsvinder samkørselsbegrebet ud af det danske sprog", mener han.

Og han er klar til at gå skridtet videre, hvis Københavns Byret ikke er enig i den betragtning.

- Sagen vil blive anket på stedet, såfremt jeg skulle få en bøde. For det første er vi selvfølgelig uenige i samkørselstaksterne. Og for det andet er der nogle EU-retlige regler, der slet ikke er blevet kigget på endnu.

- Man har fuldstændig isoleret set på taxaloven og egentlig glemt, at vi er en del af det indre marked og den Europæiske Union, siger han.

Sagen er speciel, fordi det angiveligt var en taxachauffør, der bookede turen på Uber under navnet "John".

Taxachaufføren fortalte efterfølgende Nicolai Jørgensen, at han havde i sinde at politianmelde Nicolai Jørgensen for kørslen. Den metode er Uber-chaufføren mildest talt ikke tilfreds med.

- Man skal jo tilbage til Anden Verdenskrig for at finde lignende stikkermetoder, hvis man skal bruge det udtryk, siger Nicolai Jørgensen.

- Taxabranchen har misforstået deres rolle i samfundet. Vi har en tredeling af magten, og der mener jeg ikke, at taxabranchen er en del af den.

Til avisen.dk bekræfter Søren Nicolaisen fra foreningen Taxiførere i Danmark, at en taxachauffør har kørt med Uber-biler for derefter at anmelde dem.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.