Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

TV 2-chef efter kritik af Vollsmose-indslag: »Det er en teknisk fejl og intet andet«

Efter at TV 2 bragte et indslag fra en somalisk kvindeforening i Vollsmose, har stationen måtte rette og præcisere oplysningerne i videoen og på nettet. For »det var en fejl«, at TV 2 konkluderede, at ingen af foreningens kvinder taler dansk. Fejlen er dog ifølge chefredaktør Hans Peter Blicher alene teknisk.

Ifølge Hans Peter Blicher, der er chefredaktør på TV 2, var der tale om en teknisk fejl i indslaget om somalisk kvindeforening i Vollsmose.
Ifølge Hans Peter Blicher, der er chefredaktør på TV 2, var der tale om en teknisk fejl i indslaget om somalisk kvindeforening i Vollsmose.

TV 2 har måttet erkende en fejl i en historie fra den 18. februar om en somalisk kvindeforening i Vollsmose, hvor konklusionen lød: »Ikke en eneste kan dansk i somalisk kvindeforening«.

Erkendelsen kommer efter, at Radio24syv rettede henvendelse til TV 2 og påpegede, at der var tale om en fejlagtig konklusion, efter at Radio24syv selv havde gået konklusionen efter.

Historien, der har sat gang i en livlig debat, herunder blandt ledende folketingspolitikere, startede, da TV 2 var på besøg hos den somaliske kvindeforening Sahan i Vollsmose.

Baggrunden for besøget var at tale med kvinderne om regeringens kommende ghetto-udspil, samt at få sat tingene i perspektiv. Ikke mindst det faktum, at en stor andel af syriske, libanesiske, irakiske og somaliske kvinder i Danmark ikke er i beskæftigelse.

Det var dog kun 11 af foreningens kvinder, der ønskede at deltage, hvorfor resten opholdte sig i et tilstødende lokale, mens tv-stationen var på besøg. Det skal senere vise sig at give anledning til misforståelser.

TV 2s journalist stillede en række spørgsmål til de 11 kvinder, der ved håndsoprækning markerede, når journalistens udsagn gjorde sig gældende for den enkelte. Blandt spørgsmålene var det centrale spørgsmål:

»Hvor mange af jer kan tale dansk?«

Ingen af de 11 kvinder markerede på spørgsmålet, hvilket efterfølgende, på nettet, førte til konklusionen:

»Ikke en eneste kan dansk i somalisk kvindeforening«

Det udløste efterfølgende et virvar af reaktioner, blandt andet fra politikere, der forarges over tingenes tilstand. Således brugte Dansk Folkepartis Peter Skaarup indslaget som løftestang for en kritik af kvinderne på Facebook. »Vil man ikke Danmark, hører man ikke til her!,« skrev han på Facebook.

Problemet er imidlertid, at konklusionen ikke er korrekt af to årsager. En misforståelse og en teknisk fejl i et såkaldt dækbillede (et videoklip, der supplerer et andet klip). Det fik efterfølgende TV 2 til fredag at rette og præcisere konstateringen i videoen og på nettet.

Om fejlen siger chefredaktør på TV 2, Hans Peter Blicher til Berlingske:

»Vi lavede en webvideo, hvori der er en teknisk fejl. I videoen ser man de 11 kvinder, der bliver adspurgt, hvorvidt de kan tale dansk eller ej. Det er kvinder, der har sagt ja til at være til stede under vores besøg. Der sidder så nogle kvinder i et tilstødende lokale, som ikke vil være med. Da vi er færdige med at optage, laver vi nogle dækbilleder, hvor der optræder flere kvinder end de 11 adspurgte. Rent teknisk passede det derfor ikke, at ingen af dem ved håndsoprækning havde indikeret ikke at kunne tale dansk, fordi nogle af de optrædende i sagens natur ikke var blevet spurgt.«

Samtidig pointerer Hans Peter Blicher, at en yderligere fejl opstår ved, at journalisten havde misforstået noget faktuelt om foreningen.

»Journalisten troede, at de 11 kvinder udgjorde foreningen. Det er en fejl. Der er flere med i foreningen, og derfor passede formuleringen, at »ingen kan tale dansk« ikke. Men de 11, der blev spurgt, kan jo, efter egen udsagn, ikke tale dansk. Det er ikke os, der siger, de ikke kan tale dansk,« siger Hans Peter Blicher.

Chefredaktøren ærgrer sig over, at fokus nu er på TV 2, hvor den burde være på historien.

»Jeg synes, det er dybt beklageligt, at det her nu handler om TV2, hvor det burde handle om substansen og historien, som unægtelig er vigtig. Det er desuden ikke til diskussion, hvorvidt de tal vi bruger, er korrekte. Det er en teknisk fejl og intet andet,« siger han.

Chefredaktøren mener ikke, at TV 2 strammede skruen for meget, da de konkluderede, at ingen af de adspurgte kvinder taler dansk, selvom han dog anerkender det fejlagtige i konklusion, at »ikke en eneste kan dansk i somalisk kvindeforening«.

»Det er ikke os, der siger, de ikke kan tale dansk. Vi sagde, at da kvinderne blev spurgt, hvorvidt de kan tale dansk eller ej, så var der ingen, der rakte hånden i vejret. Det var jo dem selv, der vurderede det,« siger Hans Peter Blicher.

Har I taget nok hensyn til de her kvinder, der måske ikke er så medievante og måske ikke »tør« markere, når I spørger?

»Jamen, så ligger der jo det i dit spørgsmål, at man ikke kan tale med somaliske kvinder, fordi de er for skrøbelige. Vi spørger, fordi det med sprog og arbejde hænger sammen, hvor mange der kan dansk, og vi spørger, hvor mange der er i arbejde. Der er ingen, der hæver hånden. Da vi spørger, hvor mange der har søgt arbejde, hæver de stort set alle sammen hånden. Så det er jo ikke fordi, de ikke kan bevæge armen,« siger Hans Peter Blicher.

Ifølge chefredaktøren forelå der en aftale mellem TV2 og kvindeforeningen Sahan om, at foreningen ville få indslaget til godkendelse to dage inden offentliggørelse. Sahan vendte dog aldrig tilbage.

»Hvad, der også er væsentligt her, er, at foreningen også får indslaget til gennemsyn to dage før offentliggørelse. Det reagerer de ikke på. Og jeg kan altså ikke sidde og tolke på det, og det vil jeg heller ikke. Hvis de mente, at noget var forkert, kunne de have vendt tilbage til os,« siger Hans Peter Blicher.

Klik her for at læse TV 2s egen forklaringen på deres hjemmeside.

På foreningen Sahans Facebook-side forklarer de forløbet sådan her:

Klik her for at komme til det omtalte indslag på TV 2s hjemmeside.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.